Monday, May 18, 2020

MCO Day 60 + Ramadan Day 25

Kira hari ni exactly 2 months MCO dan lagi 5 hari untuk berpuasa. Most of my pending work are done. 1 jek lagi, tunggu outcome meeting esok. Pastu, aku tak nak duduk dah depan laptop. Nak kemas rumah, buat biskut....

Siapa sangka tahun ini tak boleh balik kampung untuk beraya, kerajaan tak bagi demi keselamatan rakyat jelata. Walaupun masih dalam MCO, tapi suasana seakan-akan sudah kembali seperti sedia kala. Kereta dah banyak kat jalan raya, orang masih pergi shopping beli baju, bahan buat biskut bagai untuk sambut hari raya.

Beratur nak beli bahan buat biskut raya
Aku termasuk dalam golongan orang yang pegi shopping beli bahan buat biskut raya! Sanggup beratur nak beli chocolate bar, chocolate chip, butter 1kg. Kononnya pegi tengahari kot-kot orang lain tak nak keluar masa matahari tengah terik. Aku tak pegi Yummie Bakery sbb aku tahu confirm line panjang punya. Aku beratur kat Bake With Yen. Beratur dalam 1 jam jugak. Sekali tu bila sampai depan pintu kedai, kebanyakan barang yg aku cari dah takda stok! Aduss!

Aku nak beli butter dalam tub 1kg tapi dah abis, terpaksa la beli blok yg biasa tu sebab takkan nak pulang ngan tangan kosong dah penat-penat beratur. Nak beli chocolate coins, yg tinggal chocolate bar. Itu pun dark chocolate (anak aku nak milk chocolate).

Beli baju raya
Sebenarnya kan, aku dah beli baju raya satu family masa bulan 1 haritu kot. Awal kan.... tapi bila sambut raya sendiri-sendiri ni, baju raya tu pakai untuk tahun depan la.... Plan untuk Hari Raya, nak pakai baju masa kenduri Radhi last year (peach + green)..heh... Aku pun ada 1 baju yang aku baru beli kononnya untuk jadi usherer kenduri kahwin anak boss (yg terpaksa cancel sbb tarikh dia dalam tempoh MCO). Baju tu kira free sbb boss belanja.

Masa aku beratur kat Bake with Yen tu, perasan la penuh je ngan kereta Bangi Sentral tu...

Menyambut Hari Raya
Government still restrict tak boleh sambut Raya beriya sangat. Max 20 orang dalam satu rumah pada satu masa. Aku tak tahu la whether orang akan follow. Aku still rasa nak menziarah at least sedara mara aku kat dalam taman aku ni. Dalam taman aku ada 2 keluarga/sedara aku belah mak. Selang sebuah rumah aku, adalah rumah sepupu dan makcik aku. So takkan tak nak ziarah hari raya kan....

Adik-beradik aku ada 2 family kat Selangor/KL. Yang kat Damansara confirm kata nak raya kat umah aku, siap tido lagi. Asyik dok suh aku masak Rendang...Yang lagi sorang dok kat Kajang. Haritu depa dah datang dah pun berbuka kat umah aku.

Siapa sangka tahun 2020 akan jadi camni. Siapa sangka sambutan Ramadan dan Raya kali ini amat berbeza. Jadi kita pun kena isi masa berbeza dari tahun-tahun sebelum ini...banyakkan baca Al-Quran, zikir dan berbuat baik...

No comments:

Post a Comment