Sunday, February 2, 2020

Pivot Table_CY value

Aku nak buat chart utilization of CY budget vs YTD Actual. Dalam data table, ada value CY Target.  So aku tarik colum CY  Target dalam Pivot Table tapi bila buat, Pivot Table akan jumlahkan value CY budget. Aku bukan nak camtu, aku nak value saja. So aku cuba masukkan formula VLOOKUP dalam 'Field, Item & Sets' tapi x boleh guna formula VLOOKUP  kat situ.

So camna aku nak cari value instead of 'sum of'?

Aku cari contoh from YouTube dan jumpa solution! Yeay! Formula aku discover = Totalkan je la target bulanan! (Duh moment di situ...hahah!)...Aku kan ada CM, totalkan je la.

Learnt learnt:
Instead of guna formula dalam Data Table, kerja kira-kira tu Pivot Table boleh buat. Yang penting Data Table tu dalam bentuk DATA, bukan logic dan ada sume data yang perlu. Logic buat sheet lain. Akau cakap camni sebab aku siap buat column CY Target dalam Data Table. Tak perlu sebenarnya sebab boleh guna formula SUM(CM) kat dalam 'Field, Item & Sets'.

Aku perasan aku jenis yang kekadang complicate things. This is one example. I guess sebab aku dah biasa dengan yang aku biasa that is create formula. Excel semakin canggih sekarang. Kira-kira tu Excel boleh tolong buatkan, tak payah nak guna sangat dah formula-formula Excel yang complicated sangat. Kalo Accounting selalu pakai SUM, SUMIF, INDEX, MATCH. Even VLOOKUP pun dah macam obselete je sebab dah ada INDEX, MATCH.

UPDATE:
Bila aku test data tu, SUM(CM Target) pick 1 value saja, tak sumkan pun. Logicnya sebab aku amik 1 cell je kan. Instead of SUM, pickup cell from CY Budget je la...baru betul figures tu. So colum CY Target masih valid ya....

P/S: cantik date harini 02.02.2020

No comments:

Post a Comment