Tuesday, September 14, 2021

EVO dah jadi rumah sewa

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT. My new role as a landlord begins....

Aku engage with an agent untuk cari tenant last year bila pikir plan aku nak jadikan homestay tak jalan-jalan. Baik kakak tu...dia pun ada unit kat EVO. Aku memang serah bulat2 kat dia. Ni agreement pun tak baca lagi. Semalam pegi kemas before tenant masuk. Amik gambar and make sure appliance work. Sebelum ni Ila ada tumpang so tak da la kotor sangat kecuali yg kat balcony berhabuk gila dengan tempat letak washing machine berlumut sebab air bertakung kot. Sib baik ada robot vacuum. So aku fokus kat mengelap, bersihkan balcony and toilet. Time taken was about 3.5 hours.

Dalam setahun jugak la menunggu untuk dapat tenant. Sebelum tu ada 2 yang berminat tapi tak jadi.Aku redha. Tenant yang ni student from Kuwait, buat PHD kat UKM. Google cari posts pasal tenant Arab, on average negative komen-komennya. Allahu! Ya Allah! Kau permudahkanlah urusanku. Semoga tenant ni tahu tanggungjawabnya sebagai penyewa.....

Aku punya personal stuff aku bawak balik. Buku, kettle, iron, periuk yg beli kat UK tak pernah pakai aku tinggalkan. Tenant ada request nak micowave, aku dah belikan costing RM250.

Aku akan cuba untuk jadi landlord yang OK. Aku kena bersedia untuk layan any complaints from the tenat. Aku kena buat spot check sekali sekala.

Officially esok my 1st rental tenant masuk my unit, so officially it ends my plan to make it as a homestay. 

Bismillah!

No comments:

Post a Comment