Friday, October 22, 2021

Apa sebab aku tak berubah?

 Lepas solat subuh tadi aku sempat baca Al Quran 5 mukasurat. Before that aku ter menangis bila berdoa kepada Allah SWT. Pasal kerja dan masa depan la....kenapa aku dah tak mau kerja...pastu nak berhenti tapi tak tahu mampu ke tidak...aku buntu tak tahu apa yang nak kena buat....seyes nangis dan meluahkan perasaan.

Al-Quran itu mukjizat untuk manusia

Then aku baca Al-Quran pulak...baca baca pastu tetiba termenangis lagi. Ya Allah! Kenapa ni Ya Allah! Pastu aku tengok terjemahan ayat-ayat yang aku baca tadi, exactly within 2-3 sentences yang aku termenangis tadi. Sebelum tu memang ada niat baca Al Quran untuk tenangkan hati sebab bila berdoa tadi cam luahan perasaan kan.. so the 2-3 sentences tu pasal merubah keadaan...

Surah Ar-Ra'd mukasurat 250 ayat 10-11. Ar -Ra'd bermaksud 'guruh'. Tapi ayat 10-11 ada sebut pasal keadaan masyarakat. Intipati nya (bukan terjemahan) 'Allah tidak akan mengubah keadaan mereka (masyarakat) selama mereka tidak mengubah sebab-sebab kemunduran mereka'

Ya Allah! Aku tak seriau...tapi aku terdiam. Adakah ini pengsaksian Al-Quran itu mukjizat Allah? Aku telah  menangis kepada Allah, pastu bila baca Quran dapat ayat 11 ni? Allahuakhbar! Subhanallah! Aku nak ubah keadaan aku (quit my job to focus on personal goals) tapi so far apa yang aku dah buat sekarang untuk ubah keadaan tu? Ya Allah! Alhamdulillah! Thank you Allah!

Sebab-sebab aku mundur

Aku kena tahu sebab-sebab 'kemunduran' aku...sekarang memang aku rasa aku mundur. Belajar tinggi tapi in terms of career, aku average saja. Gaji pun tak besar mana...aku pernah beritahu boss aku dulu, aku redha dan mungkin rezeki aku bukan ditempat kerja.... See...then why am I still there?

Aku tak berani nak quit? Maybe...tapi bukan tak berani...tapi tak sempat plan atau fikir pasal masa depan...dah kerja sibuk sangat...sibuk untuk apa pun tak tahu...sibuk-sibuk gaji takuk tu juga...baik la fokus and invest masa untuk majukan anak-anak....

Pikir panjang sangat (tak abis-abis) pun ya juga...takkan kamikaze quit without thinking about financial matters? Tapi rezeki kan dari Allah SWT...yg penting usaha...part nak usahakan apa tu yang aku masih tercari-cari. 

Kalo dipikirkan kami hidup sederhana...thanks to my husband la...very down to earth. Banyak aku belajar dari dia (love you lots!) He makes me think and wonder... aku personally rasa kalo aku quit, terjejas sikit je pendapatan dia (husband)...Haha!... Cuma aku tak leh la nak bermewah-mewah lepas ni...beli barang premium bagai...no more facial/ massage. Takleh nak lavish sangat...macam la aku lavish sebelum ni...beg LV pun tak dapat nak beli...

Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah beri selama ni..tapi aku rasa dah sampai masa untuk aku melakukan perubahan demi Allah dan keluarga...supaya aku lebih dekat dengan Penciptaku, supaya aku berbudi kepada keluargaku....

So apa sebab-sebab yg buatkan aku takleh capai apa yang aku nak? Aku list/brainstorm je dulu:

  1. Ikut je, tak melawan. Kalo sesuatu itu benar, aku kena nyatakan pendapat aku. Kena improve communication how to counter 
  2. Tak confident bersuara sebab doubt diri sendiri. Betul ke apa yang aku cakap ni?
  3. takut sangat dengan boss..gemuruh bagai
  4. Plan je lebih...action tak buat. Untuk kerja opis siap TO DO LIST bagai...untuk masa depan/ saham akhirat?
  5. Tak tahu apa sebenarnya yang aku nak...that's why takda plan (selain dari alasan takda masa nak plan sebab sibuk sangat)
  6. sedekah tak banyak...tak jaga zakat
  7. tiada mentor/role model
  8. attitude go with the flow
tapi biasalah manusia..selalunya nampak yang buruk saja...kita jarang celebrate kelebihan kita. So aku nak celebrate kelebihan aku

  1. rajin. hard working. Selalu boleh buat apa-apa task pun
  2. tak marah-marah, tengking-tengking
  3. membantu selagi boleh
Tu la cam tak percaya aku tulis kelebihan tu...nape kekadang aku rasa aku ni pemalas bila compare ngan orang lain? Tu la...lain kali jangan compare...tu yang datang tak bersyukur dengan apa yang Allah dah kurniakan....

Panjang pulak post ni. Ingat nak tulis pasal my weaknesses saja...


No comments:

Post a Comment