Friday, October 22, 2021

Jumaat yg barakah II

2nd posting on a Friday...same day and same feeling as per previous post....Alhamdulillah. I could picture this as my routine if I were to be able to quit my job early. About that...if I don't think about my monthly commitment, memang nak sangat quit. Dah macam takda rasa bila buat kerja. Buat tu buat tapi deep inside, tak tahu kenapa masih lagi berada di situ.

Aritu ada sembang santai dengan husband. Sebelum ni macam dia tak berapa setuju untuk berhenti. Boleh berhenti tapi nak ganti dengan apa.....yg tu tak aku tak boleh nak jawab sebab aku budget aku berenti untuk bagi tumpuan pada keluarga dan anak-anak...tu yang aku masih tercari-cari apa yang aku patut buat untuk ganti income yang dah tak dapat tu. Belum lagi dapat...Kononnya

  1. nak belajar trading. Dulu ambitious, tapi sekarang dah tahu...start small. Masih belum berjaya beli lagi kuang3x
  2. nak understand unit trust. Alhamdulillah, ada attend session organized by my cousin last few weeks. Need some actions here (beli unit baru) tapi tak buat lagi
  3. start a company for hubby as consultant. Inspired by a friend who quit her job and opened her own company! Dulu pernah terpikir pasal ni...business yang tak perlu modal besar...air liur je. Belum realized lagi...kena kuar lunch ngan member tu to find out more

My monthly commitment in total RM1,800. Ada 2: instalment EVO (RM1,200) and JPA (RM600). Setahun RM2,000 la kata x 12 bulan = RM24,000. So boleh tak cover ni dulu from the alternative activities yg aku plan nak buat tu....

Pastu memang kena pakai kereta Myvi 2009 tu forever, tak leh tukar....haha

Kena pandai berjimat, takda dah nak beli itu ini yg premium ke apa...baju pakai apa yang ada. Skincare beli yang murah-murah sudah....

Yang penting, happy and ada masa untuk pikir pasal anak-anak, keluarga, bantu family, kumpul saham akhirat etc....sound like orang dah berumur kan...tapi sepatutnya bukan ini ke matlamat hidup? Aku pun dah 46 tahun, 4 tahun lagi dah masuk umur 50. Memang patut dah pikir....mak pun dah tua. Bilanya aku nak jaga dia sebelum terlambat?

Masa muda dulu memang belum terpikir hal-hal macam ni...Ni dah dapat rasa (inner feeling), I should take note or else I might regret....


No comments:

Post a Comment