Tuesday, October 26, 2021

Trading: Teri Ijeoma

Aku kat Jelempok ni, balik kampung bila kerajaan dah bagi rentas negeri. Harini hari kedua aku cuti. Aku amik cuti sampai esok.

Aku terjumpa Teri Ijeoma Trade and Travel bila aku google pasal trading but in English. Selalu google 'main saham for beginner' tapi kali ni google full English. Aku macam boleh relate dengan Teri ni sebab dia perempuan and she looks average like me (but she's actually a millionaire from trading). The language she uses very layman, make sense and menjawab my basic questions.

In her 'How Teri Ijeoma started the Trade and Travel Course', dia cerita camna dia boleh beralih dari mengajar ke trading. Masa dia jadi cikgu, dia rasa tak happy sebenarnya. She believe she has the skills to realize her dreams but couldn't not be achieved if she is still within the school's four walls. She knew she need to have an exit strategy tapi tak buat apa-apa sebab bukan senang nak quit something yang secured.

Quote 'this is when I feel Lord has his biggest hand on me, because I was so afraid to take the leap'. Dia tahu apa yang dia nak pursue but still need to figure out how to make it happen. Dia bagi example dia nak sangat travel tapi doubt herself. Then she remembered 3 big things happened to her: rumah dia banjir so dia rasa dia takleh tinggalkan kerja dia sebab dia kena perbaiki rumah dia dan kena kerja sebab nak bayar loan rumah. Tapi pastu dia dapat duit insurans dah dia rasa Lord dia tolong dia. 2nd incident Teri kata dia tak tahu nak travel dengan siapa tapi rezeki dia ada 1 spot kat travel group yang dia contact which she didn't expect. Dia rasa macam Lord dia tolong dia and at that point dia positive yang dia nak ubah. She doesn't know how will it turn out but look at what has happened now (she's happy doing what she loves)

Aku kat stage of afraid in making the leap. Aku tahu aku nak buat lebih daripada apa yang aku buat sekarang, kerja makan gaji yang tak mengembirakan aku (kalo aku happy, mungkin aku stay sampai pencen). Aku nak trade because I nak gunakan ilmu yang aku dah belajar. Aku nak pandai baca market dan candlestick. Aku nak buat passive income and cover monthly commitment aku from trading.

Kalo kata what are the signs....

  1. aku sedar rezeki aku bukan ditempat kerja tapi kenapa aku tak buat apa-apa?
  2. aku belajar Accounting & Finance tapi kenapa aku takleh buat passive income?
  3. aku tak happy, aku tak rasa aku grow tapi kenapa aku tak buat apa-apa?
  4. tetiba ada VSS. Walaupun aku tak layak apply tapi ia buatkan aku berfikir whether aku akan amik tak peluang tu kalo offer kat aku? Kalo amik, apa yang aku nak buat nanti?

Aku rasa mcm Allah SWT beri peluang untuk aku reset dengan adanya pandemik COVID 19 ni. Macam Teri cakap, bukan senang nak make the leap. Tapi yakinlah dengan Allah SWT, mohonlah bantuan Allah SWT....aku mahu apa yang aku buat mendekatkan diriku dengan Allah SWT, ibubapa, suami, anak-anak dan keluarga..Ya Allah! Bantula aku Ya Allah!

No comments:

Post a Comment