Monday, August 8, 2022

My 2nd DIY project: Kallax

Project ni lama dah nak buat...aku ada Kallax beli 3-4 tahun dulu untuk letak buku sekolah the boys. Bagusnya Kallax ni dia ada banyak compartment so sesuai untuk segregate barang. Aku pernah jadikan dia space separator, aku pernah gunakan dia sama ada menegak atau melintang. Tapi sebab dia takda kaki, kalau letak melintang Kallax tu agak rendah. Aku rasa bulky bila letak melintang sebab letak atas lantai kan (silap tak amik gambar original position yang aku dok experiment) 

  Motto aku sekarang kan buat je, don't wait for perfection. Sebelum ni aku tunggu husband untuk buat tukang-tukang...kali ni aku kata 'buat sendiri!' So aku pilih project yang senang-senang la. Husband pun dah beli electric screwdriver so ia amat membantu. Aku pernah tukar rail drawer putih and IKEA Malm (sebab rail lama dah tak smooth). That was my 1st. So Kallax ni kira 2nd revamp project. Aku dah tengok kat Pinterest and Youtube, cantik dioghang buat pintu tutup compartment sebab tak nak nampak serabut sangat. Masa tengok tu bersemangat nak buat! But I tell myself, dioghang tu dah expert, aku baru nak belajar'. Ukur baju di badan sendiri...So aku tak nak ambitious sangat, nanti terbengkalai pulak. 

Untuk Kallax ni selain daripada aku nak tambah kaki, aku jugak nak minimize habuk so aku nak tutup one side with plywood. Actually kalau aku nak shortcut, boleh je beli Kallax insert yang berpintu tapi cost dalam RM50 (min) per unit. Kalo 8 x RM50 = RM400. Boleh tahan mahal!

 This is the costing untuk aku revamp totalling RM134.40 tak masuk delivery charges. Kalau masukkan RM15 x 3 = RM45, total jadi lebih kurang RM200, jimat la RM200. 
1. Kaki kayu RM13.90 x 4 = RM55.60 
2. Plywood 3mm untuk tutup belakang = RM26 (plywood tu ada banyak lebih) 
3. Contact paper RM4 x 2 = RM8.00 
4. Bakul cube yang diperbuat daripada kain keras mcm laundry basket RM6.40 x 7 = RM44.80 

Actually kalau nak cantik, boleh beli Kallax insert tu pastu deco pintu dia...ada jumpa corak cantik kat Shopee tapi total costs for these could be around RM600! Baik beli menda lain kan...

Alhamdulillah, hari ni siap tampal plywood, nanti tinggal beli bakul je...
Aku start pasang kaki sebulan yang lalu...kuang3x
Aku tahu nak pasang contact paper ni bagi smooth bukan senang, aku buat kedut2 hah. But remember, 
don't go for perfection...practice will make perfect...
This is before...
This is after. Memang tak beza sangat, janji kurang habuk masuk compartment...

Update 20/8/2022: Dah sampai 'bakul' kain cube...happy!


No comments:

Post a Comment