Sunday, November 16, 2014

Kain belum jadi baju

Ada a few kain tersimpan kat almari, belum jadi baju lagi. Koleksi sejak 2012! Mak aii! Outdated dah la baju aku nanti.

Type of person/wardrobe
I'm the type who wear kurung for functions and to work only. Masa lain, lebih suka pakai seluar or skirt, I call it 'casual wear'. To me, kurung is exclusive (or sebenarnya aku ni selebet orangnya?! Huhu)

Bertahun tak update baju kurung. Dulu dalam setahun, baju raya tu la baju kurung baru. Aku baru perasan kat opis, orang lain update baju kurung baru at least 2-3 pasang.

Pastu jenis yang tak gila kain. Beli kain kalau terjebak pergi kedai kain dengan kawan atau family member.

Knowledge & experience
Don't really know about kain, harga dan beza antara kain. Kalau kain bawah RM100, aku tahu beza tapi bila dah masuk kain RM100 ke atas tu yang agak blur sikit. Dah umur 35 tahun baru tahu kalau kat kedai kain, tingkat paling tinggi tu jual kain paling mahal.Teringat masa 1st time masuk GEDUNG (sbb kedai kain yg banyak tingkat) kain, meluru je masuk tingkat paling atas. Lengang. Naik sbb pikir senang survey dari atas sampai bawah dengan anggapan semua tingkat jual benda yang sama.

Masa tu dah janji ngan kawan nak jumpa kat kedai. Aku datang awal. Naik atas, lengang. Aku pelik, sales assistant pun blur-blur antara nak layan atau tak yah layan. Pastu kawan call tanya kat mana. Aku kata 'tingkat 4'. Lepas-lepas tu bila dah jumpa, kawan aku kata 'Terer! Masuk-masuk je terus naik tingkat 4!'. Aku blur.... Nape? Mulai dari saat itu baru aku tahu apa itu 'kedai kain' dan tips and tricks membeli di kedai kain. Dan sekarang dah upgrade sikit la taste in kain. Kalau dulu, beli je mana yang nampak cantik regardless kain jenis apa.

My point
Dan masalahnya kalau orang selebet macam aku beli kain? Banyak kain belum jadi baju!!!

Antaranya:

  1. Batik beli kat Terengganu 2012
  2. Chiffon Vietnam 2012
  3. Adik ipar bagi beli kat Bandung 2012
  4. Jakel tanah hitam2013
  5. Jakel tanah biru 2013


Pastu, ni tambah lagi satu. Baru pesan 1 Thai Silk kat sepupu yang ada kat Bangkok (itu pun dia yang offer sape nak kirim)

Hai... kena start tempah baju ni!!!!!

No comments:

Post a Comment