Friday, January 3, 2020

Selamat Tahun Baru 2020

Tahun ni special sebab 2020 so aku kena buat something special jugak. I started with mengemas rumah....MENGELAP HABUK to be exact. Aku dah start dari cuti Krismas hari tu dan masih mengelap...haha! Baru la aku rasa rumah aku bersih... kalo harapkan vacum saja rasa bersih tu tak sama. Masa bebudak naik sekolah 2hb Jan, aku sibuk mengelap chandelier, meja, wardrobe aku yang bahagian dekat dengan ceiling tu...Perghhh, habuk tu sejak install tahun 2008 kot, tak tahu la kalo bibik ada lap tang tu....

Okay, post ni nak cerita apa yang aku belajar from 2019 and what I am gonna do in 2020.

2019
  1. Dah start masuk kelas mengaji. Thank you Allah kerana beri aku dorongan dan kekuatan menghadiri kelas mengaji. Semoga menjadi salah satu asbab aku dijemput Allah SWT untuk menunaikan haji.
  2. Anak-anak ada menduduki peperiksaan besar macam SPM, PT3 dan UPKK. Alhamdulillah, mereka semua berjaya dengan keputusan terbaik tapi kakak belum dapat result lagi, bulan 3 kot. Aku takda buat apa...bagi moral support saja..rezeki daripada Allah SWT
  3. Dah start bahagikan duit faraid rumah Taman Makmur kepada adik-beradik. Nilai rumah RM88,000. Aku ada dapat duit dari LAD Evo dalam RM36,000. Aku dah guna untuk pembahagian sebanyak RM20,000. Selebihnya aku bayar bulanan untuk 18 bulan starting Jan 2020. Nanti last payment Julai 2021 aku bayar selepuk so aku kena menyimpan dari sekarang
  4. Sometimes you must not wait for other people to do it for you. Sebenarnya nak cakap, kekadang suami mungkin tak dapat tolong kita sebab dia ada hal lain yang lebih penting. So aku kena buat sendiri la....haha! Contohnya aku nak revamp bilik tidur. Aku nak cat baru. Perlu kah aku tunggu dia untuk buat? Tak perlu kalau kita boleh buat sendiri (walaupun lambat! Haha)
  5. Sometimes, just go with the flow. 2019 was quite busy actually tapi aku tak risau-risau macam dulu. I adopted 'go with the flow' to stay calm. Alhamdulillah, nothing bad happened. Just buat yang terbaik, tak perlu risau lebih-lebih....
  6. Everything has its own time and place so enjoy and focus on the moment. Kalau kat tempat kerja, buatlah kerja dengan dedikasi. Bila kat rumah, fokuslah pada keluarga dah anak-anak. Bila boss suh buat kerja, buatlah whole heartedly (lepas tu jangan kacau aku!)
  7. I need to beef up my communication, presentation skills and knowledge in what I'm doing. Be resourceful
  8. I'm good at planning trips
2020
The year I turn 45....
  1. Bab mengaji, dapatkan hukum tajwid bila baca. Kena buat homework sikit ni. Tak boleh harapkan kelas sahaja. Kena bagi soklan kat ustaz.
  2. Nak start pegi kelas Yoga. Kena berani cakap kat boss nak balik pukul 5.00 sebab nak attend kelas
  3. Nak bilik tidur dan laman yang cantik. Guna Trello to execute
  4. Tahu everything about company financials. Study and learn...fast!
  5. Beli apa yang patut sahaja. Simpan duit untuk anak-anak dan sedekah
  6. Reduce fat % . Sekarang dalam 38%. Nak reduce to 35%
  7. Start getting money from my EVO (selalu terlupa nak buat yang ni....sigh)
  8. Buat Photobook for hubby sempena 20 years marriage
  9. Photoshoot anak beranak sempena 20 years marriage


No comments:

Post a Comment