Sunday, July 12, 2020

Hunt for new bed frame

I've been surveying for a bed frame at RUMA and SSF sebab target harga below RM2,000. Memang ada yang berkenan kat RUMA tu tapi adalah features dia tak meet pulak aku punya criteria. Criteria yang aku nak:
  1. Nampak simple tapi grand. Aku nak katil aku tinggi
  2. Aku nak foot end yang rendah sebab nak rasa inviting macam kat hotel
  3. Ada storage lagi bagus but I can do without one
  4. Long lasting sebab bukan senang nak tukar-tukar katil
  5. Elegant (macam katil kat Batu Pahat. Although dah 20 tahun, still tak nampak old fashion atau ketinggalan zaman)
Survey @ SSF Cyberjaya
Last Saturday aku pegi SSF Cyberjaya. Nampak ada katil yang berkenan, design memang sama dengan RUMA. Aku tak tahu ketahanan product SSF tapi cantik-cantik la macam RUMA. Aku dah tengok website SSF, harga mahal RM300-RM400 dari RUMA. Aku hampir-hampir nak meninggalkan kedai tapi aku tanya jugak berapa harga katil yang display tu kat salesman. Sekali dia kata ada 40% discount on all items for SSF members! Wow! Ini sudah bagus! Kalo masuk delivery pun masih lagi rendah daripada harga RUMA. Hati aku dah melompat-lompat kegembiraan! Cuma belakang katil tu la, masih lagi hanya distapler dengan kain hitam, tak full upholstered pun. But at least it's cheaper than RUMA...aku bawak bertenang dulu sebab beli katil ni kenalah persetujuan bersama kan (aku pegi Cyberjaya sorang-sorang sebab merajuk dengan husband sebenarnya...kuang3x) Balik rumah tak merajuk dah sebab hati dah terhibur nampak katil idaman

Esoknya, aku bagitau husband cam dah jumpa katil yang berkenan and tunjuk gambar kat dia. Sekali tu dia tak impressed pun. Rupanya dia tak suka katil yang upholstered sebab impression dia, katil tu tak tahan. Sebelum ni aku tak sure aku nak katil divan atau bedframe biasa. Upholstered bed dalam Pinterest memang cantik-cantik. Tapi yang available kat Malaysia, dalam gambar nampak cantik tapi bila tengok physically tak nampak solid macam dalam gambar Pinterest. In a way, aku setuju jugak dengan concern my husband tu. Dia prefer katil kayu yang solid..'macam yang kat Batu Pahat' dia kata. Ohh! Aku kata kalo katil kayu tak dapat RM1,000++, starting RM2,000 aku kata. Dia kata 'takpa la kalo dah memang tu harganya'...Gulp! Aku telan air liur (sebab the deal is aku beli katil, dia beli mattress) Then aku ajak dia pegi survey dekat-dekat Bangi dulu, dia kata OK. Yesss!

Survey @ Fella Design & Ashley Bangi
Esoknya after lunch, kitoghang keluar. 1st kitoghang pegi Fella Design. Harga RM3,000 ke atas OK. Tapi ada satu tu discount 50% off jadi RM2,000 lebih. Besar katil tu, memang grand. Pastu tanya ngan salesgirl kat situ. Dia kata tu katil size European King, besar sikit dari standard size Malaysia. Owh, gitu pulak. Kalo beli tilam standard size, nanti ada ruang terlebih pulak. Kalo beli tilam ikut saiz katil, mahal lagi la harga tilam. Pastu cadar pun tak boleh cari size standard.

Then kitoghang pegi Ashley kat Bangi Central. Memang la cantik-cantik and grand. Harga pun grand ya. Yang ni katil saiz American pulak, lagi besar daripada European size. Aku tengok husband aku macam berminat. Kitoghang terus tanya katil yang offer prize jadik dalam RM1,800. Yang ni tak nampak solid macam yang lain-lain (patut la Ashley buat offer). Yang berkenan harga dalam RM4,000++ (dalam hati biar betul aku nak beli katil harga tu...) Salesman tu ajar, Ashley ada buat beberapa offer yang boleh kurangkan harga katil. Contoh trade in katil lama (boleh dapat dlm RM500), atau beli tilam Ashley dioghang (harga katil jadi kurang RM1,000) which I personally think quite attractive if you want to own an Ashley product. The only problem is the size!!!!

Kita bawak bertenang dulu la...pikir elok-elok...

No comments:

Post a Comment