Monday, April 5, 2021

Baby steps: Pelaburan saham

Orang lain sume dah lama main saham. Aku yang belajar Accounting & Finance baru nak join bila dah umur 46 tahun. Ish! Ketinggalan sungguh....ni yang dikatakan tak memanfaatkan ilmu yang dah belajar. Siapa yang rugi? Aku jugak....

Kalo baca langkah-langkah nak melabur:

  1. Belajar perkara asas berkenaan pelaburan saham
  2. Buka akaun CDS & trading
  3. Sediakan modal pelaburan sanggup hangus
  4. Beli beberapa kaunter saham
  5. Pantau prestasi kaunter, buat penilaian
  6. Belajar dan terus belajar

Kira step 2 dan 3 aku dah ada. Baru 30% kiranya ready untuk main saham. Tapi ilmu tu tak cukup lagi, takkan nak rely pada nasib.

Walaupun aku dah ada akaun CDS, gila tak reti guna. Aku nak masuk tengok trading board pun masih tak boleh ni, sbb cookies ke ntah apa ntah....Isk...sedih betul aku ni...

Next step, kena pilih nak beli kaunter/company mana....

No comments:

Post a Comment