Monday, April 25, 2022

Ramadan Weekend ke 3

 Baju Raya 2022

Dapat juga pegi Primavalet hari Rabu (amik half day) cari baju raya untuk Kasyif. Harga baju RM219 sebab aku amik yang kocek 3. Cam mahal kan, rasa dulu dapat lagi RM100 lebih. Masa ni Kasyif dah saiz M dewasa. Masa beli tahun 2020 sebelum COVID, dia saiz S. Baju dia yang saiz S tu dapat kat Lutfi (aku kena alter sikit lengan & panjang seluar). Dah alang-alang sampai situ (kereta banyak walau hari Rabu) aku jalan juga sampai ke Ariani sana....

Beli kek lapis MamaSu

Hari Jumaat aku amik half day jugak so aku keluar pegi beli kek lapis MamaSu, sebelah kedai Bubble Bee kat Bangi Sentral. Last week aku dah beli dalam 7 ketul (tak tahu jodoh bilangan apa yang sesuai...nak kata 'biji' kek tu memanjang...), and kali ni aku tambah 5 ketul lagi. Kek dia paling murah RM13 (rasa dulu dapat RM10). Aku ada beli yang RM30 punya 2 biji (choc special MamaSu and Lumut). Ingat nak bagi kat mak and mak mentua. Kalau ada lebih, bagi kat makcik-makcik rezeki siapa yang dapat. 

  • RM30 x 2 = RM60 (MamaSu Special + Lumut)
  • RM25 x 3 = RM75 (White Choc Cranberry)
  • RM17 x 3 = RM51 (Mango Cheese)
  • RM13 x 4 = RM52 (Pandan Cheese (3) + ATM)

Damage done in total = RM238

Buka tema Korea

This week ajak adik lelaki pulak yang duduk kat Kajang untuk datang berbukan puasa. Anak-anak request nak makan ramen chilli oil. Pikir punya pikir, last-last aku pilih tema Korean food kali ni. Dalam kepala nak buat yang simple-simple saja e.g ramen chilli oil tu dengan pajeon. Ayam goreng beli je kat Mashigetta or bazaar. Adik ipar rajin nak buat bulgogi. Aku tambah beli kimchi soup sebab cam nak berkuah-kuah sikit. Ok jugak cuma kalau plating korean style lagi nampak temanya.


Khalifah Jewels

Haha! Aku terjebak! Sebenarnya masa aku half day Rabu tu, salah satu tali gelang jagung aku tercabut dari hujungnya so aku pegi singgah KJ ni kat Seksyen 7 untuk hantar repair. Tapi KJ tengah sibuk promosi so dia tak dapat layan customer yang dalam categori OTHER (cam aku la). KJ tengah promosi 0% susutnilai. Aku tanya apa maksud tu, aku bukannya tahu. Maksud 0% susutnilai is kalau aku nak trade in, dia amik harga sama dengan harga nilai semasa. Hmmm...aku pun terus keluar sebab niat nak repair yang lama kan.

Tapi bila balik pikir, aku cari gelang baru je la kot dah harga trade in sama. Kalau aku repair, kena bayar jugak and dapat lambat (confirm lepas raya). Memang kena tambah bayar sikit (beli baru kena tambah bayar upah, kalau maintain gelang lama kena bayar harga repair). Last-last aku decide nak trade in yang lama, tapi nak amik design jagung juga. Dah la tak payah tunggu after raya, dapat gelang baru lagi.

No. 9 terawal & gelang baru

Nampak sorang-sorang kan. Sat lagi geng dia join daa...

Dulu kalau lalu nampak orang beratur, aku heran camna boleh sanggup. Sekarang aku tak heran dah sebab aku terjebak sama...haha! Kebetulan hari Ahad pagi memang kena antar Lutfi pegi Kiddo Sci kul 9.00 am. Selalu aku pegi beli groceries tapi macam takda apa dah nak beli. So aku kata kalo aku pegi KJ boleh jadi orang yang terawal, boleh settle by 10.30am kot untuk amik Lutfi balik kelas. Bila sampai situ, tengok takda orang beratur lagi tapi aku perasan penuh jugak parking kat situ. Depa tunggu dalam kereta daaaa...dalam kul 9.30 kot sorang-sorang kuar dari kete termasuk aku! Dapat la aku no. 9, batch yang 1st sekali. Alhamdulillah, tiada kekecewaan berlaku walaupun duit melayang RM492 (gram bertambah 0.36 gram saja). Takpa la....amik pengalaman.

Duit raya untuk bibik

Petang Ahad terus pegi Kajang nak transfer duit raya ke bibik. So far memang kami transfer duit raya sejak dia quit 5 tahun yang lalu. Senang juga kedai yang Kajang ni sebab dia ada rekod kita sebelum ni...

No comments:

Post a Comment