Monday, April 18, 2022

Ramadan Weekend ke 2

 Hari ni dah masuk Ramadan ke 17, dah melepasi 2 minggu Ramadan. 

Weekend 1

Alhamdulillah, minggu lepas berbuka puasa di Shah Alam, rumah abang ipar di Bukit Jelutong. Asalnya anak sulong ada program iftar kat sana. So husband hantar Irdina dan kawan dia (datang tido rumha) ke sana pukul 7.00 pagi. Program tu sampai pukul 10.00 malam so kami buat plan sementara tunggu dia habis program, why not berbuka kat rumah abang ipar. So aku gigih buat puding sagu and yang lain beli je e.g nasi briyani and roti john. Dioghang beli roti nan cheese and roast chicken Baker's Cottage.

Weekend 2

Kek Lapis Mamasu

Asal hari Jumaat aku rasa macam kerja opis dah settle so nak kuar jap pegi Mamasu Kek Lapis. Sebab ada tengok youtube Destinasi TV bagi diskaun 15% untuk 100 orang terawal kalu guna voucher bila beli kat situ. Kira episod tu memang baru keluar 14hb (Khamis) so aku rasa ada peluang dapat diskaun tu. Sekali boss buat meeting pagi and ada ad hoc meeting pulak petang...aisey...kelas trading biweekly pukul 10.00 pagi pun aku terlepas.

Shellout menjadik

Thank you Allah, sebab minggu ni aku berjaya buat shellout untuk family kecik aku. Asal plan nak ajak adik-beradik datang berbuka tapi sorang tu balik BP and sorang lagi pegi Melaka. Selalu kami buat potluck and kali ini aku suggest tema 'shellout'. Tapi dah sume takda, aku buat jugak sebab dah ada dalam menu plan pun. Alhamdulillah kali ni puas hati sebab sambalnya ada kuah and sotong goreng tepung menjadik!



1st time aku buat masa puasa 2020 kot. Seperti biasa sebab aku derhaka resepi, tak mau ikut instruction, sambal aku kering. Resepi kata rebus seafood and buat sambal asing. Aku pulak buat sambal and nak masuk seafood dalam sambal tu. So sambal aku bagi kering sikit sebelum letak seafood budget air udang and ketam akan keluar. Sekali tak keluar daaaa....husband aku expect ada kuah!

So bila this time, memula husband aku cam tak excited bila kata nak buat shellout. Maybe experience yang tu la kot, expect ada kuah tapi takda kuah. So kali ni aku follow method rebus asing tu and amik kuahnya masuk dalam sambal, baru la jadik! Dan sebab aku tak nak kalut bila nak masak petang untuk berbuka, aku masak sambal shellout tu waktu sahur supaya aku boleh rasa. So petang tinggal prep seafood untuk rebus and goreng sotong dan ikan.

Baju raya 2022

Aku pun ada sedikit panik bila pikir pasal baju raya sebab hubby kata dia nak pakai warna biru pulak. Sebelum tu dia kata nak pakai warna kelabu. Aku dah sedap hati tak payah susah-susah cari baju...guna tahun lepas jek tapi kalut jugak, kalau baju tahun lepas aku tak muat camna? Tapi bila dia kata warna biru...alamak! kena shopping baju ke ni? Aku nak kena survey dulu tengok kedai mana yang ada baju yang aku muat.... Janganla pegi Bangi Sentral weekend. Jem teroks. So aku amik cuti hari Rabu, mid week dengan harapan tak ramai orang la. Aku malas nak survey sebenarnya  The boys definitely need to find new sebab dioghang banyak berubah dari segi fizikal. Tapi semalam bila tanya balik, dia kata warna kelabu...pulak dah! Ok la, takpa, jimat sikit.

Survey tilam semula

Kami dah buat aktiviti ni Dec 2019 . Tapi pegi 1 kedai je pun dekat dengan rumah. Banyak sangat pikir, so kami hold dulu sampai la ke hari ini. Semalam pegi kedai yang sama...tapi harga dah tak sama ya. Naik RM1,000! Paham la dalam keadaan semua menda naik harga post COVID 19 ni. This time hampir nak beli tapi aku highlight kat husband, tinggi tilam tu hanya 10", nanti rendah sikit la daripada height sekarang...so postpone lagi but at least it's making a progress of about 80%. Dah tahu nak yang mcm mana, tinggal nak decide saja.

Order Nasi Arab Saba online

Adik perempuan aku nak singgah berbuka balik dari Melaka. Aku memang dah niat nak buka nasi arab Saba so aku tinggal tambah portion saja. Kat Bangi dah ada Saba tapi boleh order online atau take away saja, takda restaurant. So kira 1st time order online dengan Saba. Sekarang tengah buat promotion buy 1 get 1 free kalo beli single portion ayam/nasi set. Then ada family set for 4 pax. So aku beli both, dapat la portion untuk 6 orang and tambah kambing (tanpa nasi). 

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, dapat buat a few things weekend ni. Ya Allah! Tuhan Yang Memiliki Sekalian Alam. Berkatilah hidup kami Ya Allah!

No comments:

Post a Comment