Friday, March 31, 2023

Consistent and hard work

 Dalam keadaan VUCA (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguity) sekarang, aku memang expect company aku akan melalui banyak perubahan. Okay, we are taught to embrace change but I think I can't cope with the changes. Keadaan berubah tapi apa yang aku buat tak berubah, tak boleh la kan.... Aku pun kena ikut berubah. Tapi nampaknya makin lama, makin demanding aku punya job scope ni. Pressure pulak semakin kuat...I dunno. Maybe pressure tak kuat tapi sebenarnya aku tak rasa aku contribute apa-apa. Jadi aku seperti tertanya-tanya, is there anything I need to do? (apart from my routine tasks). Boleh je kalau nak buat dek jek...somehow we human sooner or later would like to have some sense of accomplishment/ achievement.

At this point, I dunno whether I can earn from social media. Tapi lagu 'Don't quite your daydream, it's your life that you're making...' mengembalikan semangat aku untuk tetap teruskan niat dan cita-cita aku. Memang usaha yang akan membawa kita ke tahap yang kita gambarkan. Kalau kita tunggu, ada kemungkinan kita tak dapat.

I can picture my retired life, busy buat video, buat planning untuk social media postings and any achievement that made me proud truly comes from my consistency and hard work. I'm capable of both but I used to stop when things get difficult. Then I learned about Valley of Despair. Memang normal orang akan give up di tengah jalan tapi kalau diteruskan, in sha Allah akan merasai hasilnya. Yg penting consistent.

To me, this could be the signs that will enable me to quit next year.....ada orang baru nak masuk, so subordinate aku boleh la jadi Manager and ada orang bawah dia bila aku kuar nanti....


No comments:

Post a Comment