Monday, October 30, 2023

Lasik_My Wish Came True Part 2

 You can read Part 1 here

So my surgery date was set on 27 Oct. Aku tak sempat nak takut/ neves pun pasal lasik tu sebab sibuk dengan menda lain. Isnin amik half day jumpa sensei Jasmin pasal study dia. It's now open on the table that she's gonna drop JUP.

Pastu tak sempat nak muhasabah pasal tu, macam-macam kerja opis yg unexpected datang between Selasa and Khamis. Tupt tup tiba-tiba dah Jumaat 27 Oct.. Ada satu lagi event sebenarnya, husband aku balik Perlis sebab nak amik kereta baru Honda City Hatchback untuk ganti kereta Myvi aku...yang tu pun aku tak sempat nak excited.

The day: Friday 27 Oct 2023

Back to the surgery day, aku kena ada kat klinik kul 10.00 pagi. Aku mintak tolong member yang duduk dekat rumah aku tolong hantarkan. Pastu mintak tolong dia amik kul 1.00 nanti. Sbb right after surgery, vision akan kabur and tak selamat untuk drive.

Tunggu di ward

Bila sampai klinik, aku masih belum nervous. Sibuk inform colleagues and boss yang aku MC aritu. At 10.30 I was called and a nurse brought me upstairs. Ada ward rupanya and I need to change into baju OT. Seluat ketat sebab aku dah gemuk! Haha! tapi boleh la. Aku pakai inner sebab staff klinik yg call aku hari Khamis bagi tip suh bawak inner. Then aku pun tunggu sebab nurse kata nanti ada orang datang untuk cuci mata. Aku pun tunggu, nak dekat sejam jugak la...Aku masih lagi belum neves. Aku start nervous bila dia start pakaikan penutup telinga. Masih kat ward lagi masa tu. Then ada sorang lagi datang untuk bawak aku masuk OT sebab aku dah tak pakai spec kan masa tu....dia tolong pimpin tangan aku. Bila masuk OT, mmg dioghang pakai baju OT juga. Okay, this is it! My God! Ya Allah! Kau lancarkan lah surgery aku ni. Aku baca Bismillahi tawakatulAllah La Hawlawala kuwataillahbillahhilaliulazim....

The procedure

So dioghang suh aku baring and inform ada 2 machine. First, katil aku akan ditolak ke kiri untuk 1st machine, then ke kanan for the 2nd machine. 1st machine tu untuk potong lapisan atas agaknya. Dr pun  buatlah apa yang patut untuk tahan mata aku daripada berkelip. dia letak cam pengangkang and titik ubat kebas. Pastu dia kata nanti machine tu datang dekat mata, aku kena pandang je cahaya kat machine tu. Masa tu aku rasa macam dalam citer sci fi. Bila machine tu datang dekat dengan mata aku, tiber aku terbayang citer 'Eagle Eye' yg Shi Le Beouf berlakon tu. Then machine tu buat kerja, and the assistant akan countdown so aku boleh tahu bila process tu selesai. Countdown rasa tak sampai 1 minit per eye. 

Bila dah selesai 1st machine, dr kata 'ok, next is nak laser...' Gulp! Owh belum laser lagi ker? Aku kata dalam hati. So dioghang tolak katil aku ke kanan. This one, dr flip open the outer layer yang dipotong tadi. Imagine macam kita potong isi rambutan dengan pisau untuk dimakan. Tapi aku takda rasa apa-apa pun. Bila dah bukak, laser pun datang untuk buang power mata aku. Seyes tak rasa apa-apa, sebab kebas kot. Tapi memang ada bau hangit, bak kata Afie, member yang antar aku pagi tadi.  Ada countdown juga which aku rasa sangat membantu untuk aku bertahan and tahu procedure tu sekejap je.

Alhamdulillah, procedure selesai. Dr puji aku sebab tak nervous sangat. Alhamdulillah, semuanya dengan izin Allah SWT.

Right after the procedure

Aku balik ward ngam-ngam kul 12.30. So the whole process dalam 1 jam termasuk aku diinterview oleh technician machine tu dan consultancy dengan dr. Aku wassap member confirmkan aku dah abis. Afie memang dah ada masa aku turun. Penglihatan aku masih blur, macam kita swimming pastu air masuk mata. Memang kena orang lain drive kan balik. 

Aku banjer Afie Kenny Rogers ordered from GRAB (tak advise la beli, sbb kurengggg sikit...) Borak-borak dengan Afie dulu lepas makan sebelum titis ubat. Ada 3 jenis: eye drop, antibiotic and anti radang. Ada rasa pedih-pedih sikit tapi lama-lama hilang. Afie pun nak balik sambung kerja, aku pun nak tido.

Teringat lagi dr suh aku tido bila aku minta advise apa kena buat after procedure. Dia kata "balik rehat, jangan masak pulak...tido je" Aku rasa cam pelik, rasa cam mimpi bila orang suh kita tido. Selalunya aku tido sebab dah penat sangat atau memang dah tertido depan tv. IT really made me feel something when I just did nothing. I could feel how work can get me so caught up and ignore other things including myself.

Around Asar aku terjaga, Alhamdulillah dah clear, dah boleh nampak cuma rasa kering sikit. Dr kata eye drop takpa, boleh titis lebih kerap. Yg lain every 4 hours.

Petang tu lepas magkit dari tido, tergerak hati pulak nak check Youtube cari video pasal Lasik. Sib baik la tengok after dah buat procedure...haha! Kalau tak mau pikir 1,000 kali!

Day 1 after the procedure

Terjaga dari tido, aku bukak mata. Tak da rasa pedih. Aku boleh nampak benda, tak kabur dah. Sebab sebelum ni aku pemakai contact lense tegar, so yang ni rasa cam tu jugak sebab vision jelas. Kali ini bezanya, ini sebenarnya vision mata aku tanpa bantuan contact lense. Tak perlu risau tertido dengan contact lense dah (which is not good for the eyes) Alhamdulillah!

Bila nak mandi, aku masih angkat tangan ke muka konon nak bukak spec. Eh! Silap, mana aku ada pakai spec! Alhamdulillah!

And after this, no more visits to optometrist...ada la jugak kalau nak beli sunglasses kan. No more eye products like cleaners, casing, kain wipe spec. No need to know about brands e.g Hoya, Ziess lense etc.

One less to think about (and whatever related to it e.g cost, worry nanti dah tua camna). Though I have not feel the liberation yet. Nanti bila aku start buat yoga kot....

I still have my glasses and contact lenses yang belum pakai....simpan sekejap before I say goodbye...

Alhamdulillah, thank you Allah diatas rezeki yang Engkau limpahkan ini. Semoga aku istiqamah menyembahMu Tuhan sekalian alam....Aminnnnn

For record keeping here:

My procedure is Presbyond using femtosecond laser. Left eye corrected 100%, Right eye corrected 400 out of 600, simpan sikit untuk rabun dekat

No comments:

Post a Comment