Monday, March 4, 2024

RAIZ The Investment App

 Aku start guna Raiz exactly on 9 Nov 2022. So lebih kurang dah 1 tahun 4 bulan. Dalam akaun sekarang ada RM801 which RM200 duit yang aku masukkan. Selebihnya daripada round ups daripada transaction yang aku buat through credit card or transfer or MAE total dalam RM505.68 (sebenarnya lebih lagi tapi Raiz dah tolak RM22 untuk monthly charge RM1.50 per month)

  • % from deposit+round ups dalam 13.6%, tapi ni belum tolak monthly charge RM1.50. % akan turun lagi la, tak setinggi 13.6%
  • Selama 16 bulan, average Round Up dalam 505.68/16 = RM31.60 sebulan
  • Kalau aku nak dapat RM1,600, dalam Raiz kena ada at least RM11,800
  • Tapi Raiz ni ada fees ya:



Lama-lama tgk calculation kat page dia ni, pening pulak kalau nak amik kira from investment perspective.

Aku pikir, nanti bila aku retire, duit belanja pakai duit dalam Raiz. So dia pusing-pusing, belanja - kena tolak masuk Raiz - belanja- kena tolak masuk Raiz...haha...tapi tang charges dia tu...camna nak amik kira? Kalau amik dari akaun bank biasa, kita tak nampak duit masuk. Kalau Raiz, kita nampak duit yang dia dok tolak bila kita berbelanja...

Biar aku pikir lagi....

No comments:

Post a Comment