Monday, June 20, 2016

Ramadan ke 13

Last week jemput adik-beradik Batu Pahat untuk berbuka. Minggu ni jemput adik-beradik Jelempok pulak. Menunya Nasi Arab.

Hoho! Biar betul! Sebenarnya dah pernah buat sebelum ni tapi guna daging lembu rasanya. Pada aku, kena guna lamb kalau nak sedap...kalau boleh aku nak buat macam nasi arab Saba tu.

Beza Kabsah dengan Mandy
Aku suka sangat nasi Saba tu. Light but flavorful. Kalau kat Saba ada jenis kabsah, mandy and hanith. Aku rasa nasinya sama jek kot (sebenarnya tidak!), yang lain ialah cara masak lamb/ayam dia. Bila google, baru tahu, kalau mandy kena masuk arang dalam nasi.

Nasi
The last time masak, nasi yang aku buat tak sama langsung ngan nasi Saba. Saba nyer warna cerah/kuning sikit-sikit. Yang aku buat dulu warna gelap. Kali ni warna kuning macam nasi beriani lak. Aku ada beli beberapa rempah nasi tapi so far takda yang memenuhi cita rasa. Nanti nak try resipi dari blog ni pulak duniacikguwan.blogspot.my
Resipi asal dari aziejaya.blogspot.my  tak masukkan tomato dalam nasi tapi aku gatal nak masuk. Sebab tu kot warna nasi jadi kuning sket. Pastu aku pakai brasmati Faiza yang biasa je jadi macam senang patah. Nasi aku dah tak panjang bila dah masak.


Ayam/Lamb
Kali ni ayam dibelah empat, marinate ikut resipi dari blog aziejaya tadi. Puas hati dengan hasil baked chicken ni, hampir menyamai original... haha! Masuk bakul angka sendiri. Aku ada beli lamb kat kedai 27 Frozen Food. Lamb shoulder RM24 sekilo. Aku beli sekilo setengah untuk makan sekeluarga. Alhamdulillah cukup. Masuk oven jugak. Guna perencah BBQ beli kat kedai 27 Frozen Food tu tadi.

Sambal dengan sayur mintak tolong bibik buatkan.


Roti John
Kalau Ramadan, memang aku semangat nak buat roti john. Actually aku boleh buat roti john untuk bekal sekolah anak-anak kan... Aku pakai daging cincang yang bukan Ramly sebab yg tu macam banyak lemak jek... alhamdulillah, licin jugak.....

Rasa semangat pulak nak buat nasi Arab. Nak try lagi sampai jadik macam nasi arab Saba!

No comments:

Post a Comment