Monday, June 13, 2016

Ramadan ke 7

Hari Ahad jemput adik-beradik berbuka kat rumah. Alhamdulillah, dapat sampaikan hajat suami. As a result, dia nampak happy malam tadi. To me, dia memang jenis yang suka bergaul. Suka bila ramai-ramai....

Tema Menu
WESTERN sebab aku tengah diet J1FK. Nak buat banyak option protein. Kalau tema MELAYU, mesti aku bedal karbohidrat punya e.g tema nasi ayam, nasi tomato etc. Kalau tak makan nasi, macam tak feel.... So decided to do the following:
  1. Roast Chicken and Root Veggies
  2. Grilled Lamb Chop
  3. Leek & Cauliflower Soup with croutons
  4. Mashed Potatoes
  5. Stuffed Mushroom
  6. Mushroom Fried Rice
Tergolek-golek ayam! Haha!

Wow, aku pun tak sangka boleh buat banyak tu. Tengah ada bibik ni, boleh la.... harap-harap aku tak merasa beban selepas bibik takda nanti. Semua habis kecuali Leek & Cauliflower soup. Itu aku yang mengidam nak buat soup. Plus menu aku tu macam takda sayur pulak. Bibik tolong buat sambal arab (tomato dan ketumbar), option untuk orang yang nak pedas sebab menu aku sume tak pedas.
Cauliflower & leek soup with croutons
Aku start prepare dalam 12.30 pm. Buat croutons ngan masak soup dulu. New thing I did was roast garlic. I like the roasted smell. Will definitely do it often for prep. Pastu marinate ayam (bibik dah tolong marinate kambing 2 hari lepas). Bibik tolong siang keledek. Kentang dah rebus semalam. Bibik tolong buat air dengan sambal. Aku goreng nasi.

Malam tu aku siap clearkan meja, simpan leftover dalam fridge, did the washing up at 10.00pm. While washing, I reminded myself that I will have to do this after bibik is gone. I want to live up to it. I want to make good deeds and be a good example to my kids. Aku dah kena start ringankan tulang dan biasakan diri dengan kerja-kerja rumah mulai sekarang.


Lesson learnt
Aku kena stick to my plan. My problem is unable to decide when there's many options. Ended up I take too much time to decide. Yang penting within hours specified, kena ada sesuatu untuk family aku makan. Jangan pikir susah, whether dioghang suka atau tidak. Buat jek....

Reality
Bibik pun dah start nak packing barang masuk kotak.... sedih pulak aku rasa. Ya la, dah 8 tahun dia kerja dengan kami. She's been excellent, always praised by our families. However, life goes on. Aku rasa semacam Allah SWT takdirkan begini supaya aku sebagai ibu dapat mengajar anak-anak aku dengan life survival skills. That we have to do chores and not just watching tv. Harapan aku semoga Allah SWT menberi aku kesabaran dalam mendidik mereka. Aku tak mahu marah-marah dan jerit-jerit. Aku sayangkan mereka...anak-anak syurga.....



No comments:

Post a Comment