Friday, June 24, 2016

Samping baru

Tahun ni hubby and the girls (plus me) pakai kelabu. Pastu kain kurung aku kotak-kotak kuning/oren. Aku imagine kalau sume pakai kelabu mesti cama dull jek gambar nanti.  Aku pun nak match kan kaler the boys ikut kaler kain aku so takda la gambar nampak dull nanti... Aku ni memang jenis suka mix and match... Kadang-kadang tak match pun! Hoho! So baju raya Kasyif and Lutfi tahun ni ialah oren beli kat Jakel Mall tu. Bagus pegi dengan mak. Mak pandai tawar!

Tahun ni aku beli kain samping ela untuk the boys. Mak aku yang suggest masa cari kain tu. Ada nampak gak yang berkenan dah masuk dengan kelabu. Last-last beli 2.5m: 1.5m untuk Abah, 1m untuk budak lelaki (kain tu kerat 2 melintang)....

So kalau dah beli kain samping ela ni, kenalah jahit sendiri. Mula-mula berangan nak jahit semua. Last-last samping bebudak hantar kat kakak member kat opis. Abah dia takpa la, aku yang jahit. Senang jek kan...jahit straight jek.. Memula terbayang jahit mesin jek tapi mak aku dok suh jahit Tindih Kasih... Hah! Tau tak jahit tindih kasih tu apa? Basically jahit sembat kat kiri dan kanan lipatan kain yang kita nak sambung tu. Biar betul aku nak jahit ni? Ada masa tak ni?

Finally on Nuzul Quran day, 22 June aku start jahit lepas sahur. Aku hampir-hampir tersilap jahit tindih kasih tu kat bahagian luar. Nasib baik baru sembat sikit, takdalah teruk nak bukak balik. Then terpaksalah buat dari mula. Tak sempat habiskan sebab dah kul 10.30am, nak gi Metrojaya Sale kat PICC pulak kul 11.00am.
Ni yang tersilap lipat kat bahagian luar kain


Ni aku dah terbalikkan kain dan start menyembat


Alhamdulillah harini aku dapat menghabiskan dan samping husband dah siap! Puas hati!

No comments:

Post a Comment