Tuesday, July 12, 2016

Kenapa Bibik nak balik?

Tak mesra alam
ni jenis tak berapa pandai nak bersosial, termasuk dengan bibik aku (yang pelik bila aku kata camtu, orang lain tak percaya) Kalau takda menda nak tanya atau nak tahu, aku diam je la. Somehow aku ada rasa macam after 7 years, aku dah tak berapa communicate ngan bibik aku. Sebab tu ke dia nak balik terus?

Perks
Selain daripada tu, mungkin aku/husband kurang bagi dia perks/benefit? Ermmm, memang aku tak berapa bagi duit tapi kalau dia ada beli barang masa aku beli groceries, aku akan bayarkan untuk dia. Kadang-kadang dia nak bayar balik, aku kata takpa. Tapi ada jugak bila dia hulur nak bayar balik, aku terima jek. Aku malas nak argue.....

Gaji
Sebab gaji yang kami bayar rendah ke? Every year aku naikkan RM50. So from RM500 now dah jadi RM900 (RM50 x 6 years = RM300 and increment last year husband naikkan jadi RM100). Gaji dia memang bersih, tak guna pun. Maybe dia ada guna dalam RM200- RM300 setahun, saja-saja nak belanja. Kalau compare dengan jiran belakang, dia amik daily maid (tak duduk sekali) gajinya RM800 sebulan i.e rate is RM40 per day (RM800/20 hari) whereas bibik aku RM30 per day (RM900/30 hari) tapi makan bibik kami tanggung. So gaji yang kami bagi tu ok ke tidak?

Attention
Sebab kami kurang beri perhatian ke? Aku mengaku ada certain things sepatutnya aku perlu buat, aku tak buat. Contohnya kalau keluar, tak cakap kat dia. Jarang beri dia hadiah, tak tanya pasal makan minum dia, tak tolong dia kat dapur, dah kurang borak dengan dia... Tapi aku jarang marah dia, selalu aku ya kan ajer cakap dia. Kalau dia inform kena beli something yang dah abis, aku beli jek tanpa banyak soal. Hardly apa yang dia suggest aku tak ikut. Usually, apa yang dia suggest make sense although it is not my way of doing...

Cash
Raya tahun ni aku bagi cincin kat dia, bukan duit. Aci tak? (duit nanti orang lain bagi kannnnn) Sekali cincin tak muat daaa... Aku tak tanya saiz cincin dia sebab dia mesti tak tahu nye. Pastu konon aku nak bagi masa dia balik nanti i.e surprise gift for her long service sekali dengan gelang. Ntah kenapa alang-alang cincin tu dah ada, aku bagi as hadiah raya... Nak tukar rugi sebab dah kira 2nd hand value. Last-last aku kena amik cincin baru. Ke dia expect aku bagi duit?

Reason dia
Ntahla... tapi dia cakap dia nak balik jaga mak mentua and biarlah anak-anak dia pulak yang cari duit. Sekali tu mak mentua dia dah meninggal bulan April aritu, tak sempat dia nak jaga. Patutkah aku cucuk dia supaya jangan berhenti lagi? Serious aku tak reti nak pujuk orang. Kalau pakai alasan naikkan gaji lagi, macamlah orang boleh dibeli dengan duit...huhu... Aku pun dilema lagi, takut memang tak terbuat kalau bibik takda. TAPI kenapa orang lain OK jek?

No comments:

Post a Comment