Tuesday, August 23, 2016

Minggu ke 3 tanpa bibik

Alhamdulillah, selesai urusan menghantar beg dan transfer duit bibik last week. Lega rasa.... Jumpa adik bibik di Bukit Kremoyang, dekat area Simpang Renggam hari Ahad 21 Ogos. Contact Amat sebab dia duduk dekat Simpang Renggam. Kebetulan Amat ada kat Kelantan antar wife dia nak bersalin. So janji jumpa kat BP pagi Ahad....

So balik Batu Pahat Sabtu petang. Singgah Alor Gajah beli tudung saji mengkuang dengan lapik meja (lama dah nak beli menda-menda ni). Pastu berenti try mee bandung kat Muar.
Malam Sabtu tu tengok Olimpik Rio 2016 Single Badminton Final. LCW lawan Chen Long. Rasa confident jek boleh menang sebab Chen Long macam budak-budak. Sekali tu tengok dia main 1st match....Alamak! Rasa macam tak best jek...1st match, LCW kalah. Aku tunggu lagi sebab rasa masih terlalu awal. Pastu 2nd match, LCW macam ketinggalan jek..Tak sanggup rasa nak tengok. Masuk bilik, tukar contact lense pastu tertido. Tengah malam terjaga, tanya ayah... "Ha'ah, LCW kalah' ayah kata....

Hari Ahad, terbangun pukul 5.00 pagi. Tolong kemas dapur. Sapu dan mop. Basuh baju. Pastu tolong bersihkan ayam. Layan anak, makan tengahari pastu bertolak dengan Amat ke Simpang Renggam. Lepas passkan beg, gi pekena durian D24 dengan IOI kat area situ (Amat tukang tunjuk).....

So ni the 1st weekend takda kat umah selepas bibik balik. Nasib baik ada frozen foodstuff so aku rilek jek weekend tu tak kalut nak plan meals for next week. Lesson learnt from week 2, tak perlu masak lauk-pauk tiap-tiap hari. Asyik tak abis jek lauk aku last week. Masak sejenis yang merangkumi semua kelas makanan: protein dan sayur. Tak yah masak lain-lain. So pandai-pandai lah aku adjust.

Isnin: masak Ayam 'Percik' (konon) yang aku dah perap and freeze 2 minggu lalu. Tak masak nasi sebab ada nasi goreng, hubby beli semalam. Sayur pun tak masak. Bento, buat roti Gardenia inti telur goreng + mayonis + sos cili. Cilok tengok adik ipar buat untuk anak-anak dia masa kat BP. Simple kan... tapi aku kan nak introduce healthy options kat anak-anak aku so agak tak menepati aku punya prinsip sebenarnya. Ini lah salah satu contoh masa punya pasal, terpaksa pilih convenience over nutrition. Tak nak guna roti putih dah tapi ini situation 'terpaksa'...huhu

Selasa: Hari ni, buat Linguine with Meatball (kuah merah). Tak ingat berapa ketul meatball, tapi agak sikitlah...Intention nak buat ayam lemon kot malam ni. Pastu masak sayur chap chai sebab aku nak tapau bawak gi opis. Bangun awal pukul 4 tapi naik mandi kul 7.00 lebih gak. Ini benda yang aku kena improve. Target nak naik mandi kul 6.30 pagi paling lewat supaya boleh urus Lutfi. Nasib baik hubby ringan tulang, tolong uruskan Lutfi. Kalau tak memang lambatlah aku ke opis.

Minggu ni rasa rilek sikit. Adakah sebab dah minggu ke 3? Last 2 weeks ada rasa anxious, rasa macam tak settle. Kali ni lebih tenang...

No comments:

Post a Comment