Monday, August 29, 2016

Minggu ke 4 tanpa bibik

Hari ni ntah kenapa, pukul 3.30 pagi dah terbangun. Mula-mula rasa awal sangat tapi bila teringat experience last week, aku gagahkan jugak. Last week bangun awal pun, still kul 7 lebih baru naik mandi.

Dan harini, lebih kurang jugak situasinya. Cuma awal sikit dalam pukul 6.50 pagi (target nak naik mandi kul 6.30 pagi). Patutnya dah bangun kul 3.30 tu, mesti pukul 6 dah boley mandi kan... Seriously aku kena improve timing aku ni!...

Aku start masak kul 5.50 pagi. Maknanya aku menyapu + mop dalam 2 jam lebih ??? (target 1 jam jek). So far reasonably by 1.5 hours sepatutnya dah abis. Memang aku ada buat menda lain sikit-sikit. Lap meja sikit, letak helmet basikal Kasyif dalam stor, surface sweep sikit. Itu pun dah amik masa dalam 1/2 jam!....

Hari ni masak Bihun Singapore + Roti John for bento. Untuk dinner, ingat nak goreng telur jek, boley combine dengan lauk lebih semalam (Kuey teow semalam pun ada 2 bungkus lagi tak makan)
Weekend aritu dah masuk cycle kedua shopping foodstuff. Ada yang beli kat Jaya Grocer, pasar basah yang aku selalu beli dan Tesco (sebab dah alang-alang pegi IOI City Mall). Total dalam RM300+++, expect tahan dalam 2 minggu sampai lepas cuti Raya Haji.

Hari Sabtu pagi tu, aku prep bahan mentah untuk memasak:

  1. Bersihkan ayam, ikan dan udang. Ayam aku siap-siap marinate halia + bawang putih
  2. Bake meatball pastu freezekan. Asing sikit mince beef  yang dah masak untuk buat Roti John
  3. Buat stock guna kaki dan leher ayam pastu aku freezekan.
  4. Freezekan buah tembikai susu

Dalam pukul 10.30 siaplah sume.

Ahad tak keluar pergi mana-mana. The girls ada kelas and aku ada appointment facial sebelah pagi. Sebelah petang hubby and the boys pegi main badminton. Lunch aku tak masak (memang aku dah declare dgn hubby) so laki aku beli kat Mat Kimbong. Tengokla, weekend kalau aku ada mood atau nak try masak apa-apa, aku masakla. Banyak jek menu yang aku berangan nak masak tapi sesuai untuk weekend jek (sebab masa banyak). Contohnya Nasi Ayam Claypot, Nasi Ayam biasa, Nasi Arab, Chicken Roast etc. Maybe, cuti Merdeka nanti bolehla aku masak sesuatu.

TO DO LIST this week:
Tukar + basuh cadar
Tukar + basuh alas meja
Tukar + basuh towel

No comments:

Post a Comment