Friday, September 9, 2016

Jasmin dah UPSR: Merdeka!

Semalam tamatlah peperiksaan UPSR untuk Jasmin. Sepanjang hari periksa tu, aku amik half day leave petang. Alhamdulillah, no objection from the office. Kalau ada pun, aku akan buat donno jek. Anak aku nak periksa kot! (walaupun UPSR jek! Heh)

Aku amik petang sebab nak sambut dia lepas dia abis kertas periksa untuk hari tu. So far kalau aku tanya, dia kata ok jek. Semalam abah dia tanya perasaan dia dah abis periksa.... dia kata 'takda perasaan!'....Aik! Seram pulak aku. Selalunya, at least kita rasa bebas sebab dah tak payah nak mengadap buku. Hmmmm.... apa-apa lah Jasmin, asalkan bahagia!....

Belanja makan kat Miyagi Bangi
Aku tahu dia suka makanan Jepun, so malam semalam aku terus belanja makan kat Miyagi Bangi. OK jugak sebab suasana tu ada rasa macam kat Jepun gak la. Aku belanja sekarang sebab nak menghargai usaha dia, result tu lain kira. Sebab kalau ikut konsep tawakal, memang dah boleh celebrate sekarang. Result tu nanti biar Allah SWT yang tentukan. Semoga anak aku mendapat keputusan yang cemerlang, Ya Allah!

So aku rasa aku dah boley tarik nafas lega untuk tahun ni. Kami sudah selesai menempuh cabaran yang aku dok risau untuk tahun ini:

  • Life without bibik
  • Jasmin UPSR
Tahun depan Kakak PMR pulak!

Jangan ungkit
Alhamdulillah, Allah SWT permudahkan. Aku belum rasa 'tak boleh cope'. Semoga perasaan ini kekal. Bila rasa nak mengungkit ke atau nak complain orang lain tak put effort, aku ingatkan diri aku yang Allah SWT put me in this situation for me to learn to be patient. Dan aku ingatkan diri aku, whatever yang aku buat dan tak ungkit, Allah SWT akan beri ganjaran yang besar buat aku sebagai ibu dan isteri. Ganjaran akhirat yang aku tak nampak... Syaratnya, JANGAN UNGKIT!!! Heh! sebab kekadang rasa geram tu ada... Contohnya pagi tadi, complete dengan Kasyif muntah, Lutfi kencing tilam, hujan pepagi....Imagine, aku baru jek kemas hall and nak masuk dapur masak breakfast. Sekali Kasyif muntah daaaa... Ishh...aku ada berbunyi jugak tapi tak seteruk sebelum-sebelum ni. Tapi kali ni aku bebel suh dia bagi aku sapu Vicks kat dia (sebelum ni dia tak mau).

Pastu adik dia turun, aku tengok seluar dia basah. Kencing tilam la tu!....Masa tuh dah pukul 7.00 pagi. Husband aku tak bangun lagi (dalam hati dah geram dah ni!) And pagi tu siap ngan hujan lagi. Aku budget aku boleh keluar rumah awal pergi office arini.... Tetttt! Wrong! Aku lambat sampai opis dalam 6 min.

I kept reminding myself, so I didn't utter any condemning words, membebel etc. I just did what I had to do. Lap muntah, mandikan Lutfi, kemas tilam yang kena kencing tu and mandi.... sabar, sabar aku cakap kat diri aku sendiri.... I was not this composed when I was young. Alhamdulillah, terima kasih Allah kerana memberi aku peluang belajar membetulkan kesilapan diri... Tapi adat manusia kan, selalu terlupa...termasuk aku!


No comments:

Post a Comment