Wednesday, January 9, 2019

Clean eat

Sebelum ni, aku ingat exercise yang jadi penyebab turun berat badan. Masa kat Padworth College, rasa aku ni active sangat. Rajin exercise every Sunday pagi-pagi before 8.00am. Masa tu famous exercise videos. Aku follow 2 tapes, satu Cindy Crawford and satu lagi Cher! Tengok Cindy memang motivated buat exercise sbb santai dan dia lawa. Cher tak lawa tapi exercise dia memang bagus untuk lower part.... Routine dia, pergh! effective, sakit punggung lepas exercise!

Tu zaman muda masa metabolism active. Makan banyak pun, tak naik berat badan. Sekarang cerita dah lain, umur dah nak masuk 45. Tapi aku nak sihat dan kuat! So this year nak try tukar habit untuk turun berat badan meaning nak makan makanan sihat dan portion sikit. Orang kata sebenarnya weight loss ialah 80% makanan 20% exercise. Kalo dia cakap masa aku kat Padworth, tak cayo den! Haha!

Also motivated tengok posts kat Insta, aku pun nak masak and amik gambo. Some ideas to make some clean food prep and cooking:


  1. Steam carrots, broccoli, cauliflower, beans, sweet potatoes
  2. Marinate kepingan ikan/ayam and balut guna aluminium foil
  3. My meal is simple so boleh masak sikit untuk portion 1 orang
  4. Overnight oat with dried fruits
  5. Lots of fruits and salads
Pastu aku kena fit in masa untuk exercise. Sekejap pun takpa tapi kena buat tiap-tiap hari.


No comments:

Post a Comment