Tuesday, June 11, 2019

Al kisah kucing di rumah aku

Aku suka tengok kucing... Aku suka belai kucing. Tapi bila kucing start kencing berak merata, aku mula naik angin! Sebelum ni ada je kucing menumpang cari makan kat rumah aku. Tapi semua berak kat porch aku. Bila aku naik angin, aku akan pindahkan dioghang bawak naik kete letak kat tempat lain. Ada yang sampai aku letak kat kedai atas kat Seksyen 4, deret Laundry Bar and Mat Kimbong. Bila dah letak, 2-3 hari lepas tu cari balik (of course la tak jumpa!)....Aku kesian!!! Tapi x nak layan berak/ kencing dia...boley tak!?

Dari mana datangnya?
However, ntah kenapa yang ni...aku boleh layan. Asalnya dia macam anak dara, kecik kurus. Aku tak tahu dia datang dari mana. Aku kesian. Pastu bila mengiau, suara dia cam tak kuar. Sama ada dia memang ada masalah peti suara atau suara dia camtu. 

Bila dia mintak makan tu memang aku kesian. Mula-mula aku main campak kat belakang dapur, ikan lebih yg kitoghang makan. Tapi kesian pulak, kucing ni kena berebut ngan kucing-kucing lain. Masa tu aku bagi makan jek, tak nak offer lebih. Aku tak nak pegang, aku marah dia kalo buat hal. After a while, aku perasan kucing yang ni tak buat hal. Tak berak/kencing kat porch aku. OK, looks like you know how to behave. Ntah kenapa aku boleh pegi Mr DIY beli mangkuk tempat kucing makan tu. Cari yang murah jek. Rasa macam nak properly feed the cat.

Kucing ni pun bukan yang jenis manja. Kalo kita nak pegang, dia cam tak suka and try to escape herself. OK, bagus jugak. Maknanya dia takdalah melekat kat rumah aku kan but she stays until today. Until dia dah ada anak satu!

Kucing betina rupanya!
Aku tak perasan kucing ni jantan ke betina tapi satu hari hubby ada buat remarks "nanti kalo dia dah beranak nanti, camna la agaknya!" Owh! Betina rupanya. Hubby aku pun macam aku jugak, bukan nak layan sangat kucing after bad experiences with cats. Even mak aku pun anti betul ngan kucing, jadi aku terbawak-bawak jugak la....

Sekali tu tak lama lepas remarks husband, dia betul-betul dah lahirkan anak and dia sembunyikan dalam STUVA bench yang aku simpan beg-beg sekolah dioghang! Sib baikla dia bukan beranak dalam tu, dia cuma alih je anak dia ke situ... Aku kesian lagi...takkan nak suh dia kuar rumah, mana dia nak letak anak dia? Dah la baru lahir pulak tu. So aku cari kotak, kain baju lama, cushion lama buatkan tempat untuk letak anak dia. Aku biarkan je dalam rumah sebab aku tahu mesti dia takut kucing lain kacau anak dia.... Aku tahu hubby tak berapa setuju tapi dia biarkan saja. Dah beberapa kali hubby letak kotak kat luar rumah, tapi dia tetap cuba bawak masuk anak dia. Aku kata sebab dia takut kucing lain ganggu ke, makan ke anak dia. Irony nya anak dia seekor saja, bukan 4-5 ekor. Kalo tak, memang rasa jodoh kami tak lama!
Baby Lolli, belum bukak mata lagi

Lolli menguap. Yang ni dah pandai makan...

Comel kan. Ibu & anak!

Siapa sangka?
Aku sendiri tak sangka kucing tu masih bertahan di rumah aku. Aku pun tak sangka I can put up with the cat until now. Aku belikan feeding bowl, buat tempat untuk anak dia, belikan mainan, beli ikan and rebuskan untuk dia. Paling latest beli pasir kucing ok! Sebelum ni jangan harap la! Anak dia pun dari tutup mata, minum susu saja sampai sekarang dah pandai main and makan ikan. Aku siap tengok Youtube nak paham perangai kucing and nak paham camna nak jaga anak kucing... nothing to lose right. At least ada belajar sedikit ilmu tentang kucing.

Aku tertanya-tanya jugak, kenapa kali ni aku boleh tahan ngan kucing ni sedangkan abis kerusi dining aku dia buat scratching post. Pastu berani dia naik on kitchen top kat dapur masa kita tengah masak. Aku selalu tolak jek dia ke bawah. Gerammm..

Maybe main reason is dia tak berak/kencing kat rumah aku. Dia tahu bawak diri. Aku perasan dia pun pandai jaga anak. Asalnya aku tak tahu pun anak dia berak kat mana bila anak dia dah start makan ikan. So far takda bau berak kat porch aku. Tapi to be on the safe side and kitoghang nak balik kampung seminggu, hubby belikan cat litter taku anak kucing to berak merata. Alhamdulillah, pandai dah dia berak kat pasir tu...

Anak-anak aku suka main dengan dioghang (tapi x nak jaga makan/berak/kencing dia....huhu) Aku suka tengok telatah dia dengan anak dia. She's very protective and sayangkan anak dia.

Anakk-anak aku pun dah bagi nama kat dia: Dafi (aku ingatkan Garfield) and Lutfi bagi nama anak dia Lolli.

Niat aku nak ikut sunnah Rasulullah. Berbuat baik kepada sesiapa termasuk binatang. Katanya, bila kucing datang kat kita, ada sebahagian dari rezeki kita tu hak dia. Supaya Allah murahkan rezeki dan Dafi/Lolli doakan untuk kami....

Dulu Dafi tak nak duduk ngan kitoghang.
Sekarang kita boleh nampak dia dah selesa dengan kita

Update 31.102019: Lolli dah mati kena langgar kereta depan rumah aku bulan July aritu. Sedeyy


No comments:

Post a Comment