Friday, April 26, 2024

Pengalaman berfisioterapi

 Sebelum puasa aritu aku ter'cedera'. Tengah-tengah exercise (brisk walk indoor je pun) tiba-tiba kaki aku terpeleot. Sakit la jugak bila nak jalan, terdengkut-dengkut. Aku tak leh nak cuti sebab macam ada banyak je menda opis aku kena settlekan. Aku ada pegi jumpa doktor and dapat ubat muscle yang sapu, macam minyak panas la. Bila sapu memang lega.

After a few weeks, aku dah boleh jalan macam biasa cuma bila nak turun tangga, aku masih banyak guna kaki kiri (yang terpeleot kaki kanan). So somehow macam ada effect kat bahagian kiri aku dari bawah sampai bahu. Rasa lenguh-lenguh gitu. Last-last aku decide mintak klinik refer aku kat physiotherapy centre. Aku dapat 1 slot before balik cuti hari raya (Sabtu 6 Apr). Dah lama teringin nak visit physiotherapy centre. Yang aku pegi ni kat OSTIA Bangi.

Bila therapist assess, memang muscle aku sume keras. Aku kena selalu buat stretching rupanya. Aku memang tahu kena stretch masa join personal class yoga dulu. Aku ingat masa COVID lockdown aku rajin buat juga. Aku rasa badan aku memang macam panjang sikit...haha! Maksud aku sebab yoga tu kira stretching kan. Tapi bila dah busy kerja, schedule pun lari. Terus tak buat dah....

To loosen my muscle terapist letak hot pad. Pastu ajar stretching kat affected area. I hope with the sessions, aku akan align balik badan aku ni. Dia ada ajar a few exercises, I like the ones yang nak strengthen my shoulder/ upper body. Sebab aku rasa aku buat weights dari dulu lagi tapi kenapa tak kuat-kuat juga. Aku tanya terapist tu dan jawapan dia logik. Sbb aku ikut Youtube, bukan ikut nasihat based on assessment...haha! Jadi dia kata, betul aku buat tapi mungkin tak address the weak muscle. So yang dia ajar tu basic and senang. Sepatutnya aku boleh buat la. Dia kata untuk strengthening akan amik masa 2 minggu. Tapi aku memang tak sempat buat lagi...hopefully starting minggu depan boleh...

Aku suka physioterapi sebab dia betulkan badan kita. Lifestyle kita sekarang yang menyebabkan badan kita semakin lama semakin sakit. Duduk lama sangat, tengok phone lama-lama, kerja guna laptop/desktop, pastu tak stretch. Lama-lama pikir memang aku rasa dah sampai masa aku pencen for the sake of my wellness.

Aku pun cam plan nak pergi Curve, sebab ada equipment untuk exercise. Nak kena tanya joining fee dulu...


No comments:

Post a Comment