Monday, April 25, 2016

Prep for Raya 2016

Asalnya tak tahu nak tema kaler apa untuk raya tahun ni. Ingat nak pergi usha Jakel Mall sebab tak pernah pegi lagi tapi tak pegi-pegi. Masa dah suntuk sebab dah masuk April. Ada tailor dah tak nak amik baju for raya dah.

Dah bagitau husband ajak pegi Jakel Mall on Sunday 3hb Apr. Tapi aku sendiri pun rasa malas. Aku bukan jenis yang pandai beli kain (citer di sini). Pastu pikir-pikir, beli je la kat Bangi. Masa dah suntuk sangat ni.

Tema
Tahun ni in sha Allah tema kaler kelabu. Why? Sebab tanya husband nak kaler apa, dia macam takda preference. Aku tanya nak buat baju lain ke nak pakai baju yang dah ada. Dia kata pakai jela baju yang ada (yang muat...haha!) Last-last dia pilih kelabu. Aku OK jek sebab masa dia pakai kelabu, aku pakai hijau ada bunga-bunga kelabu. So sebenarnya aku memang belum ada baju warna kelabu lagi.

Kelabu pun ada termasuk dalam list kaler pilihan sebab dok tengok gambar OGA Binnenial Dinner theme Black & Silver, Class and Grace member-member dok post dalam WASSAP. Silver kan macam nak dekat kelabu. Kalau pilih silver, mengerlap sangat....hihi. Dok tengok-tengok banyak gambar, melekat pulak kat kepala ni warna kelabu......

Window shopping
So petang Ahad tu aku ajak hubby keluar usha kedai kain. Kat Bangi ada a few:
  • Gio, Seksyen 8
Aku pegi yang ni dulu sebab on the way. Kedai satu lot saja, tak macam Jakel. ada yang menarik untuk aku tapi takda untuk anak-anak perempuan aku. Ok takpa, usha dulu. Let's go to next shop.

  • Meena, Paragon Point belakang Bangi Kopitiam
Rasanya owner dia India. Display menarik sikit dari Gio. Kain dia pun nampak macam lebih menarik. Harga within my budget tapi aku tak tahu betul ke harga yang dia tunjuk tu sesuai dengan jenis kain dia (aku kan tak reti) sebab aku tak nak bayar lebih. Kalau cari kaler lain, banyak pilihan.  Rambang mata tengok. Tapi aku kan cari kelabu. Aku dah nak keluar kedai dah, pastu dia tunjuk ada satu kain aku pun dah lupa jenis apa, Korean Silk kot. Corak tanah kelabu tapi ada tompok bunga kaler biru orange. Cantik gak. Harga display RM150. Hmmm... untuk anak aku boleh ni. 2 orang RM300. Agaknya dia tengok aku pikir-pikir, terus dia offer kalau beli 2 dia boleh bagi harga RM100 satu pasang. Hampir nak beli tapi aku tetapkan hati. Baik gi usha kedai lain dulu, kalau takda yang menarik datang balik beli kat kedai ni. So that's what I did.

  • Gulati's
Dekat dengan Ariani. Yang ni mesti orang perasan, dia amik 3 lot dari bawah ke atas. Pastu dia letak nama kedai tinggi-tinggi atas bumbung tu. Dah pernah masuk beberapa kali. Takda pulak orang kejar aku. Sebab dah petang kot. Bagus jugak, bebas sikit. Pun takda yang menarik perhatian aku kecuali ada this set, plain and checked thai/shantung silk pair. Cantik-cantik kaler dia, terang. RM155 per pair. Ada a few choices of grey, sume aku suka tapi tak berapa masuk la kalau nak pairkan dengan kain kat Meena tadi. Kalau sume pompuan yang amik kaler ni, 3 x RM155 = RM465. Mak aii! Nak dekat RM500. Belum masuk upah. Masa tu pun dah nak Maghrib, dah nak cepat-cepat balik. Aku tak nak buat keputusan terburu-buru yang aku menyesal (dan mahal!) Takpa-takpa, usha lagi. Kalau tempat lain dah takda, datangla balik.

  • S.E.S Pesona, Seri Bangi
Kedai ni aku singgah balik kerja hari Selasa. Actually weekend sebelum tu dia ada buat gudang sale, bukak khemah. Memang ada masuk fb tapi aku tak tersinggah pulak. Kebetulan hari Selasa husband amik anak balik sekolah, aku pulak balik awal sikit. Sempat la singgah kejap. Masa aku pegi tu, staff dia dok lipat-lipat  balik kain-kain yang customer dok kirai-kirai (banyak kau!) masa gudang sale. Pening kepala aku tengok. Macam dah putus asa nak cari kain, tetiba aku decide nak masuk kedai. Sebenarnya kain kat dalam sama macam kat luar tapi senang sikit tengok kat dalam kedai. Harga memang berpatutan (tak taula sebab jenis kain dia ke). Sepasang RM40 (harga sale), bagi murah RM35. Beli 3 RM100. Aik! Beli 3 RM100? Murah siut compared kalau beli kat Meena or Gulatis! Jimat banyak ni! Cari-cari, ada a few corak abstrak kelabu. Kain rasa OK jugak. Untuk budak-budak sesuai ni sebab depa kan cepat membesar. Tengok anak-anak pompuan aku pun jarang nak pakai baju kurung so tak payah la beli yang mahal-mahal sangat. Nanti pakai sekejap jek. Aku pun beli 3 pasang, satu lagi untuk bibik. Aku punya nanti beli kat Gulatis yang shantung silk tu.
Yang berjalur tu beli kat SES Pesona untuk the girls

Kain beli kat Gulatis. Thai silk (ntah ye ke tidak)

So itu dia prep baju raya untuk tahun ni. Dah selamat tempah dah. Aku pun ada tempah 3 pasang kain so tahun ni baju baru aku ada 4 helai:
  1. Batik Terengganu yang beli tahun 2012 buat kurung moden
  2. Kain sari India beli kat opis RM100 buat jubah
  3. Kain cashmere hubby beli kat Doha buat jubah
  4. Thai silk kelabu buat pesak gantung

 Tak sabar pulak nak dapat baju baru.....

No comments:

Post a Comment