Sunday, April 21, 2019

KETO: What I do on a Sunday

Pergi exercise kat Fitness Centre
Since I am determined to change my lifestyle so it would have a permanent impact on my weight management, I want to make it a habit to go and do an exercise on weekend. Sebelum ni rajin pegi kelas kat fitness centre. Classes usually start at 8.30am. Pernah pegi Bolly Dancing kat Nurwin Fitness, Piloxing kat Lily Fitness. I like both classes, memang sweat abis! Piloxing very challenging tapi puas ati la! Bolly Dancing is fun, seronok gelek-gelek sambil imagine menari untuk hubby....kiki! Budget belly dancer konon!

Routine dah berubah
That arrangement worked masa ada bibik dulu. Sekarang cam tak boleh masuk pulak maybe routine yang lain pun dah berubah. The boys dah besar and abah dia enrol dalam koko classes. Kakak dah masuk asrama so alternate weekends pegi visit dia. Aku pulak kena plan meals and shop groceries, kemas rumah, gosok baju.

Masa itu Emas
Yang aku rasa paling sesuai sekarang ialah bila aku rasa nak exercise, buat jek. Tak payah tunggu fitness classes sebab belum tentu boleh fix pergi. Aku pun dah tak boleh buat excuse takda masa, masa tak cukup. Kalau exercise is a priority, sure we'll make time for it. So with that notion, aku rasa buat Tabata kat EVO for 20 min pun dah cukup baik. Yang penting istiqamah.

Tabata @ EVO gym
Yang aku suka:

  • aku boleh terus pegi EVO lepas solat Subuh and buat 20 min. Lagi awal la aku abis daripada dulu yang kena tunggu kelas 8.30 pagi. Aku pergi exercise either pagi Sabtu atau Ahad tengok kesesuaian. 
  • Kalo pergi hari Sabtu, hari Ahad aku boleh gosok baju. Kalau pegi hari Ahad, aku boleh terus beli sarapan and groceries kat Pasar Tani. So by 11.00 am aku dah boleh settle.
  • banyak menda yang aku boleh settle bila buat routine camni. Alhamdulillah, idea ni semua daripada Allah SWT!
Semalam aku kata nak start Monday esok dengan weight around 70kg kan...supaya the whole week boleh turun ke 68-69kg through following KETO. So semalam breakfast makan  popiah basah x 4, lunch makan kenduri (aku amik nasi sikit saja) and dinner makan drummet saja @ Rumah Makan Terlajak Laris. Alhamdulillah pagi tadi berat 70.3kg....Harap-harap boleh maintain tak amik karbo hari ni. Pagi tadi dah makan LIndt 78% chocolate x 1 square, sengkuang dengan guacamole. Lunch rasanya nak makan Subway saja....fingers crossed!

No comments:

Post a Comment