Tuesday, May 21, 2019

Pre Raya: I made some cookies!

Dulu memang rasa tak da masa nak buat cookies. Rasa cam lecehnya...Alhamdulillah sekarang aku dah berubah (sikit).... hehe! Aku berjaya buat Double Chocolate Cornflakes cookies dan Popia Cheese masa long weekend cuti Wesak last week.

Biskut air tangan sendiri
Double Choc Cornflakes cookies tu pernah buat untuk doogift kenduri sunat the boys Disember tahun lepas. Tak sangka aku gigih buat 1,000 cookies! So kalo untuk doorgift leh buat, takkan untuk sebalang dua takleh! Tu ayat bako aku supaya buat untuk raya 2019.

Untuk Popia Cheese, sebab utama aku buat ialah kerana bahan-bahannya tak banyak dan murah. Kulit popia + serbuk cheese. Nak sedap lagi tambah gula icing + serbuk cili... Kalau ada orang tolong lagi senang. Semalam Jasmin & Kasyif tolong. Sorang tolong separately kulit yang dah potong masuk kuali, sorang tolong gaul perasa. Aku jaga minyak and pastikan kulit popia tak hangus. 1 pek kulit popia yang biasa tu dapatla hampir penuh balang Tupperware besar. Aku beli 2 pek. Pagi tadi tanya anak-anak, sanggup tak nak tolong aku lagi. Kalo tak sanggup, aku nak buat popia jek pek yang lagi satu tu. Dioghang kata OK. Yeay!

Damage done for both items is roughly dalam RM70, tak termasuk barang-barang yang dah ada kat rumah seperti telur, vanilla essence, minyak
The dough. Double kan sukatan, dapat dalam 270 biji


I like the rough look of this cookie


Kulit popia dah potong. Ready untuk goreng

Dah siap botolkan untuk dibahagikan...
.

 So dapatla aku bagi mak and mak mentua sorang 2 balang, hasil tangan aku...hik!

Biskut tunjuk
Apart from these 2, aku ada order biskut dari The Black Whisk sebab nak usha untuk adik aku punya doorgift majlis kahwin nanti. Tengok IG macam menarik tapi aku nak test biskut dia dulu, sedap tak.... Aku order Red Velvet cookies, Kristal Ball and Omirium. Damage done = RM220

Dengan officemate aku ada jugak order kerepek pisang masin x 3, kek lapis x 4. Damage done= RM138

Nak dekat RM500 jugak ya belanja biskut raya ni...sebab aku order 2-3 set untuk bahagikan dengan orang Batu Pahat and orang Jelempok. Rough dalam RM150 seorang... OK la....

No comments:

Post a Comment