Tuesday, May 21, 2019

BP makeover: Bilik Mak

Rumah Batu Pahat perlu di make over. Kebanyakan perabot dah outdated. Mana perabot yang evergreen masih OK, contoh katil pengantin. Original kayu beli kat Hamid Tukang Kayu, tak lapuk dek zaman. Asalnya beli masa aku nak kahwin dulu. Since kitoghang nak fly ke UK lepas kahwin and aku pun takda bagi duit nak beli set bilik, mak aku kuarkan modal beli set bilik. Tapi kira rumah BP punya sebab aku tak kuarkan duit pun. Sampai sekarang aku rasa katil tu masih cantik.
Katil 'kahwin'....elok lagi...
Rumah Batu Pahat perlu di make-over untuk cater anak-anak, menantu beserta cucu-cucu sekali. Yang paling obvious sekarang ada banyak toto, tilam, cadar untuk kami tido bila balik kampung. Mak rajin beli kat Rengit Parade, cantik-cantik lagi. Sebelum ni semua sumbat kat bilik mak. Lama-lama pikir, kesian bilik mak. Jadi store pulak. Dahla mak sendiri ada banyak barang. We are a family of collectors... I'm no exception tapi sejak aku sedar diri, aku cuba untuk control. Nanti kena hisab tau... Mak aku suka kumpul kain perca. Dulu masa muda-muda, rajin jahit langsir. Setiap hari raya tukar langsir baru.

Memang banyak nak kena overhaul. Tapi duit tak berapa nak ada. Aku nak sponsor sendiri, perit jugakla...so aku bukak cadangan pada adik-beradik dan disambut baik. So kami kumpul duit RM200 seorang selama 6 bulan. Projek start dari November tahun lepas. Start dengan bilik mak dulu.

Phase 1: Bilik Mak
Let the picture do the talking!
The Plan

BEFORE





AFTER






No comments:

Post a Comment