Thursday, May 16, 2019

Yoga

Since November 2018, aku join kelas private yoga kat Cyberjaya under Kinofit Studio. Asalnya Kinofit ni dekat bebenor ngan opis aku, 5 min drive saja. Sekarang dia dah pindah ke Tamarind Square, jauh sikit la dalam 10 min drive. Maknanya aku takleh start kelas 5.30pm...

My previous instructor was a student at Herriott Watt University Putrajaya. Dia pegi belajar yoga oversea (origin yoga kat mana? India?) for 5 years. Currently she's in final year of her study. So dia dah tak ajar kat Kinofit bila abis study sebab nak balik PJ.

Aku suka yoga. Bila tengok poses yang dioghang buat, tak sangka badan kita boleh flexible camtu sekali. Selama ni kita ingat badan kita dah cukup sihat, kuat. Dalam yoga la aku tahu aku ni tak sekuat mana. Memang keras, tak flexible, no inner strength. So cara aku bawa badan aku tu cam tak firm la...
Nama dia Ming Wei

Tengok dia comel je kan... Dalam gambo ni tengok tak ada apa-apa yang berbeza. Badan aku sama je ngan badan dia. Tapi bila tengok poses 'maut' dia dalam fb, pergh!!!! tabik spring! Aku belum sampai tahap dia! Yoga ni memang kena start awal sementara badan tak keras lagi. Dia pun cakap camtu. Aku dah lah keras, tak kuat pulak tu. Yoga is about strength and flexibility....and also calmness...

Buat masa ni memang tak dapat nak practise sendiri sebab masa diisi dengann menda lain, tak dapat nak practise the poses. Sebab tu aku enrol jugak for private class. Start small, go for progress and improvement. I have A LOT to work on. My target is to be able to do the Crow pose.

Image result for yoga crow pose
Crow pose


Before that, I have to work on my core, my upper body, my lower body, basically semua lah!

Aritu instructor ada nak suh buat shoulder stand. Shoulder stand ni is some of inversion poses. Ya Allah! Kecut perut! Kelakar betul! Nak angkat punggung tu..nampak sangat punggung besar. Dulu aku rasa macam boleh buat. Dulu tu masa aku kurus sikit, berat dalam 65an... sekarang ni Ya Allah! Sume rasa berat!

Image result for yoga shoulder stand
Shoulder stand

So in order for me to progress on my poses, kena jugak kurangkan berat badan walaupun ada orang badan besar boleh je buat.
Image result for yoga head stand
Don't make any excuses!

Bila tahu Kinofit dah pindah, rasa cam malas nak continue. Tapi bila teringat target nak buat Crow pose, rasa location baru Kinofit bukanla penghalang besar.....Go NR go!

No comments:

Post a Comment