Thursday, September 15, 2022

Side hustle: Belum jumpa

 After a long break (I went to Pulau Perhentian), the thought of quitting my job is even stronger. Malasnya nak mengadap kerja...

I agreed with my friend who I met in Kuala Terengganu. She was my colleague and quit when she got married 3 years ago. I went to see her on my way to Pulau Perhentian. I was telling her I want to quit my job because I'm done and want to stay at home. She said 'Still, you need to do something because after 3 months you'll get bored...' Currently she's doing bookkeeping for her aunt.

Soalan "nanti nak buat apa?" aku rasa aku dah boleh jawab...banyak kot benda nak buat. Tapi aku masih belum ada aktiviti yang generate income. Baru this week terpikir tengok youtube on side hustle. Banyak benda boleh buat tapi aku memang kena cari and decide. Sebelum ni aku ingat buat typing or virtual assistance. Tu memang actual kerja, macam kerja opis. Then aku tanya diri aku balik 'Boleh ke aku buat?"

Masa tengok Youtube tu, kalau side hustle memang banyak yang nampak senang tapi require creativity e.g. create banner, icon...still not my domain. Teenagers pun dah boleh dapat income...

UBAH MINDSET

  • Aku memang kena ubah mindset, tak boleh maintain solo act. Aku kena join group/community bila nak buat freelance ni i.e start networking.
  • Aku kena yakin dengan knowledge yang aku ada. I need to know my self worth
  • Aku memang kena bergerak. Freelance ni kerja jugak. Don't expect things are easier
  • Start small. Yang penting is to get out of comfort zone


Some notes from my research

  1. Term freelance, part time and side hustle. What's the difference
  2. Platform for freelancing include Fiverr.
  3. Ada free accounting software QuickBooks


NEXT ACTION

  • Narrow down areas yang nak buat Bookkeeping ke, kerja senang ke,
  • Masuk FIVERR and other platform to familiarise
You will know which is best once you are able to visualize....

No comments:

Post a Comment