Friday, January 6, 2023

Idea menu untuk sihat 2023

Husband, Kakak nak start diet. Kiranya 1 family la nak diet. Aku terpikir-pikir nak masak apa menu diet ni yang semua orang boleh terima. Tiba-tiba dapat idea nak buat style bibimbap untuk menu sihat. Sebab apa bibimbap? Sebab aku tengok bibimbap tu banyak sayur. Dia ada nasi and atas tu letak telur mata. So aku dapat idea nak present macam ni tapi pelbagaikan protein. Boleh letak ayam, daging, ikan....

Picture from Google


Ni yang aku dah buat aritu. Sebab 1st time buat, aku buat ikan bilis goreng jugak supaya family aku nak try. Aku ganti 50% beras perang 50% beras putih instead of 100% beras putih.

Tak nampak nasi sbb bawah telur mata

Yang penting yg nak letak keliling nasi tu minimum 5 items termasuk protein. Sayur ada kaler-kaler kalau nak cantik. Sayur ada yang rebus atau goreng atau raw (salad). Basically cara hidang je mcm bibimbap tapi boleh guna masakan yang kita selalu buat, cuma yang berkuah-kuah tu payah la sikit. Kalau hidang mcm bibimbap, walaupun portion dah kurang tapi kita masih rasa macam makan full meal. So hopefully mentally rasa kenyang dah cukup.

Some ideas:

  • Ikan/Ayam Bakar, Salmon, mince beef/chicken masak Pakapau, Ikan Bilis Bawang
  • Sayur: taugeh, kobis goreng, pak choy rebus+oyster sauce, carrot, timun, capsicum, cendawan
  • Jeruk : acar timun, carrot

No comments:

Post a Comment