Monday, November 8, 2021

2nd free class with VI College

Advert VI College asyik kuar je bila aku tgk Youtube... ended up aku sign again sebab kelas free. Before this, aku dah join in March, kali ni speaker yang berlainan. Content sama tapi sebab aku tak revise balik notes yang aku buat in March, aku macam rasa aku dengar pointers baru. Bila second time join, aku macam lebih faham. I take it as Allah SWT is giving me a nudge to take action...

1. Nak jadi investor atau trader?

Masa kelas March, trainer sebut ' investing tak sama dengan trading'. Masa tu aku angguk paham. Tapi bila dengar soklan 'nak jadi investor atau trader?'in 2nd class ni aku baru terperasan. Aku nak jadi apa sebenarnya? As a start aku nak jadi investor dulu kot i.e value investing. Sebab teringat masa dengar Asri Academy, dia kata beginner should start long term dulu. Masa aku consolidate and calculate my wealth status, aku rasa aku nak passive income from dividends.

# Tech companies tak bagi dividends


2. Matlamat Pelaburan

Calculation include 20% target return from investment. So terjawab soklan aku berapa nak benchmark return on investment? Husband aku skeptical if it's more than 10% ...haha! And this 2nd class remind me to include life expectancy in my calculation how much I need to make if I want to retire early (more like how much I will lose from retiring early)


3. Difference trading vs investing

Harga saham yang naik/turun adalah disebabkan sentimen trader. Takda kena mengena dengan management syarikat tersebut. Yang orang dok tengok saham tiap-tiap hari, tengok charts adalah TRADER. Candlesticks adalah ukuran harga pasaran (sentimen). Depa beli sebab nak jual cepat (daily/weekly/monthly)

INVESTOR macam Warrent Buffet, tengok intrinsic value. Kalo share price > business/ intrinsic value jangan beli lagi...harga saham tengah mahal. Masukkan dalam WATCH LIST and beli bila harga saham lebih rendah daripada intrinsic value (getting discounted price for the business value). Masa ni la aku patut apply apa yg aku dah belajar (tapi tak paham masa uni dulu...kuang3x)

4. Next Action

  • Beli saham HUP SENG
  • Cari calculation for intrinsic value
  • Study companies yang business dia adalah produk yang orang selalu pakai e.g makanan.


Last point, di mana anda berada sekarang adalah disebabkan oleh tindakan anda 5 tahun lalu

Wow! Terpikir aku sekejap...aku yang sekarang ni disebabkan oleh tindakan aku yang xxx? To elaborate in separate post...


No comments:

Post a Comment