Saturday, November 20, 2021

Me Taking Action

Akhirnya aku dah wasap a new Public Mutual agent tanya pasal fund yang tak perform. Aku direct debit setiap bulan RM200 sejak 2011, tapi pulangan macam ciput jek. So aku tanya pendapat agent tu and memang dia advise untuk keluarkan...

Time is money

This is what I mean...have time to manage your money. Ambil tahu... and ini antara aktiviti yang aku nak buat bila aku dah tak kerja nanti. Sebelum ni ingatkan tinggalkan saja duit dalam unit trust, nanti dia beranak la...no no no...salah ya.  Sebab in the end aku rasa keuntungan anything regardless unit trust, savings, trading, investing ke akan jadi average in the long run. Expect duit yang kita simpan tu le yang kita akan dapat, akan ada sikit untung dan tak banyak la macam yang digembar gemburkan, kalo kita tak spend masa amik tahu pasal duit hasil keringat kita ni.

 Yang kita kena pandai ialah amik peluang dan tunggu masa bila tengah peak whether to withdraw or continue. I know remisier or agent boleh buatkan untuk kita. Tapi dah alang-alang aku tak keje nanti kan, why not belajar and apply apa yang aku tahu (haha..Berangan memang kuat!)

High risk, high returns

Kena betulkan expectation kita juga. Whatever yang kita dengar from orang lain hanyalah yang indah indah saja...yang buruk tak cerita. Tapi memang kalau nak untung lebih, risiko memang akan lebih kan macam trading. Jadi jangan tamak...start small. Kita kena ada target berapa kita nak untung.

Cerita Unit Trust tadi

So aku concur dengan suggestion agent tadi. Kuar dari fund tersebut and reinvest kat fund lain yang lebih perform. Sebab aku buat direct debit, aku kena pegi Public Mutual branch untuk stop instruction. The nearest is either Puchong or Cheras. Aku pegi yang Puchong sebab kebetulan aku pegi opis hari Khamis aritu. Tapi sesaknya Ya Allah Bandar Puteri tu, aku tak dapat nak parking. Pastu tengok dah ramai pulak beratur kat luar. Last-last aku balik....memang aku kena amik cuti untuk settlekan, tak leh menyambil so aku plan nak cuti minggu depan settlekan

My thought process

Kalo aku yang dulu, mungkin aku tak pegi Puchong hari tu sbb takut nak drive ke Puchong. Then aku plan cuti minggu depan...Tapi aku yang sekarang have taken a quick decision, while I'm in Cyberjaya why not just go since Puchong is nearer instead from Bangi. Now dah ada Waze kan, drive carefully je la. Kalo OK, kira boleh settle..kalo tak dapat buat apa-apa, at least dah tahu rupa branch tu camna. 

Although aku patah balik tak dapat nak buat apa-apa, aku dah boleh plan bila next week aku pegi, aku ingat nak naik Grab sebab susah betul nak parking kat kawasan tu... 

This stuff give sparks to me...I'm intrigued.




No comments:

Post a Comment