Thursday, November 11, 2021

Gafi dah pergi, semua dah pergi kecuali Puteh

 Aku pernah cerita pasal Gafi kat sini Since dia datang in 2019, dia dah beranak 4 kali and stay kat umah aku. Anak dia sikit-skit

  • 1st: Lolli Jun 2019
  • 2nd: Oreo and Popo Mar 2020
  • 3rd: Puteh Mar 2021
  • 4th: Zorro July 2021
Masa dia lahirkan Zorro, dia beranak dalam washing machine aku tapi dia experience pro lapse. Aku tak dapat antar dia ke klinik straight away sebab kena settle kan kerja. Esoknya baru aku pergi ke klinik, vet buat surgery buang rahim and dia warded for 3 days.

Balik from klinik, sepatutnya kena kurung dia for 2 weeks untuk jaga jahitan dia. Aku pulak kesian, kurung 1 minggu je pastu biarkan dia jalan-jalan dalam rumah. Ubat memang bagi, makan bagi juga tapi Gafi macam tak berselera. Sbb sakit rasanya...

Iskkk...sedih rasanya bila nak tulis ni...Gafi lama dah tak balik rumah, menghilangkan diri. Orang kata bila kucing tahu ajalnya nak sampai dia akan menghilangkan diri.

Zorro anak yang last tu pun survive seminggu saja. Kalo Gafi tak sakit, rasa Zorro akan hidup sebab Gafi sayang anak-anak dia, pandai jaga anak. Kami cuba feed Zorro, still tak survive. Mulanya Zorro kuat mengiau, tapi selepas beberapa hari suara dia makin lama makin lemah. The day yang aku notice suara Zorro dah lain, itu la hari terakhir dia. Kasyif cuba nak feed dia but then Zorro dah kaku....

Oreo
Sebelum tu, Oreo pun sakit kena virus. Perut jadi kembung sebab banyak cecair dalam badan, then susah bernafas. Virus tu memang typical kena kat kucing. Aku ada bawak pegi klinik, vet cuba keluarkan cecair berlebihan tu untuk legakan dia bernafas and bagi ubat. Tapi daripada nada vet tu, harapan 50-50. Hari terakhir dia ialah sehari selepas aku bawak pergi klinik. Dia duduk kat porch luar. Dia tak larat nak berjalan dah. Bila tengahari, dia terjemur kat panas. Kasyif angkat alihkan ke tempat redup...memang itu saat-saat terakhir dia. 1st time kucing mati sebab sakit di rumah kami. 

Oreo ni aktif, suka main. Dia pernah beranak juga. Kesian dia muda lagi dah mengandung. Sebab dia muda, dia tak pandai beranak. Selalu kucing cari tempat sembunyi kan, dia tak. Dia tak tahu, anak-anak aku witnessed proses beranak dia...berdarah-darah semua. And dia takda jilat-jilat anak dia. Siap ada sekor keluar 1 jam selepas yang 3 ekor yang lain. Isk, serious tak reti nak handle camne...tapi anak-anak dia semua mati. Mungkin Oreo pun tahu anak-anak dia memang takda harapan, sebab tu dia tak jilat.

Lolli baru dalam 2 bulan kot, sihat, comel tapi mati kena langgar.  

Popo hilang/sesat atau orang amik sebab dia memang comel. Suspect orang amik sebab dia tak balik-balik rumah whereas dia selalu berdua dengan Oreo.

Sekarang Puteh saja yang tinggal. Puteh ni manja tapi ada kurap sikit kat hidung dia. Puteh sekor yang jantan, adik beradik dia yang lain semua betina. So nak kena kasikan dia ni...

Aku anggap ini sebagai Allah SWT memberi ujian dan hikmah kepada kami sekeluarga supaya lebih prihatin dan treat animals fairly. Bukan saja-saja kucing ni datang rumah kita...

No comments:

Post a Comment