Friday, November 5, 2021

Al Quran: Peneman ketika di dalam kubur

This is my Al Quran. Nak tulis kat sini sebagai peringatan supaya istiqamah meminta hanya kepada Pencipta Yan Permurah Lagi Maha Berkuasa....



Al Quran

I think this is my 1st Al Quran that I bought to start reading Al Quran...many-many years ago. Dengan alasan kengkangan masa, aku tak baca hinggalah aku masuk kelas mengaji Al Baghdadi tahun 2019....benarlah kata Allah SWT....Dia tak akan ubah nasib kita kalo kita sendiri tak ubah sikap kita... tangguh-tangguh, setan yang untung. Ingat lagi, berbetah-betah nak masuk kelas...tapi aku ingatkan diri, Akhirat itu pasti, apa amalan yang aku dah buat...rasanya aku bayangkan dalam kubur nanti kita akan sorang-sorang dan kalo kita rajin baca Al Quran, dia lah yang akan menemani kita....Allahuakbar! Aku insaf..

Ria: Ampunkan lah dosa2 ku Ya Allah!

Aku tulis kat sini untuk ingatkan diri aku, bukan untuk bermegah sebab riak, walau sekelumit ada dalam diri kita...abis rosak amalan kita. Tapi manusia memang kalau lalai, selalu termakan hasutan syaitan. Kita kena selalu minta ampun daripada Allah SWT, supaya amalan kita diterima oleh Nya. Amalan ni sebagai investment kita di akhirat nanti..Aku takut kalo dicampak ke Neraka, takut nak melalui titian Siratulmustaqim. Benar, Al-Quran mengingatkan kita kepada semua benda-benda tu, slowly membina bayangan supaya kita tetap di jalan Allah SWT

Perasaan bila mula masuk kelas mengaji

Alhamdulillah, aku amat bersyukur kepada Allah SWT...masa awal-awal kelas memang blur bab tajwid...tengok orang lain tahu nama-nama hukum. 

Mula-mula dulu, bila ustaz panggil nama sorang-sorang baca (1 ayat  je pun), berpeluh-peluh ni....suara ketar-ketar...Ingat dulu, ustaz akan ikut turutan meja yang kita duduk. So kita boleh agak ayat mana yang kita kena baca. So bila orang tengah baca, kita dok sibuk dalam hati baca ayat kita sebab kita tak lancar kan...tak nak salah banyak bila turn kita nanti... mula la doubting why la pegi kelas, malunya....segannya... 

Ingatlah, kalau niat kita kerana nak dekatkan diri kepada Allah, in sha Allah Dia bantu. All the doubts are from syaitan. Teruskan 'perjuangan'! Lepas dah join kelas, aku beranikan diri join tadarus kat office pulak this year. Sbb online...berani la! Haha! Sebab tak nampak muka! Orang lain memang tiap-tiap tahun join, bacaan mereka pun lancar....aku dah la sangkut-sangkut asyik salah baca je...aku cekalkan hati, sebab target kita kan memang nak tahu bacaan kita OK ke tidak....baca sendiri memang la macam takda salah tapi cuba bila orang tolong check kan, baru la tahu.

Dan harini, Alhamdulilah perasaan semakin dekat dengan Al-Quran. Nak baca banyak-banyak. Nak dapatkan mukjizat Al-Quran yang sememangnya diturunkan sebagai panduan kepada manusia. Why tak ambil masa untuk baca?

Kelas mengaji yang masih online banyak membantu meningkatkan keyakinan aku untuk terus perbaiki diri...semoga Al Quran ini sanggup menjadi pendamping aku nanti..Aminnnnn

No comments:

Post a Comment