Wednesday, November 10, 2021

Allah SWT Yang Maha Mendengar dan Maha Penyayang

 Aku pernah rasa macam yg Teri Ijeoma rasa ni bila dia kata seperti tuhan membantu dia...

Pembahagian rumah pusaka

Masa tu mak aku bincang macam mana nak buat dengan rumah peninggalan pusaka ayah aku. Aku macam rasa bagi je kat adik bongsu aku sebab dia duduk Batu Pahat and belum ada rumah. Mak aku pulak suggest untuk aku amik and bayar harga rumah kepada adik-beradik aku yang lain ikut faraid. Mulanya aku macam hesitant sebab aku tak mau buat loan dah...tapi untuk sampaikan hajat mak aku, aku terima.

Mana nak cari RM88,000?

Dah aku kena pikir camna nak cekau RM88,000. Nak kumpul duit gaji, lama la lagi. Then aku teringat pasal LAD claim EVO Soho....Nak dijadikan cerita, kebetulan pada masa yang sama EVO residents tengah kecoh nak buat LAD claim pada developer. Awalnya aku tak amik port, sebab sibuk keje kot masa tu.

Then semacam Allah beri lorong dan ilhamkan kepada aku. Why not usahakan buat claim LAD, at least boleh bayar separuh dulu. Ini yang aku rasa bahawa Allah SWT dah bagi jalan untuk aku menyampaikan hajat mak aku. Tapi kalau aku tak buat apa-apa memang tak settle la pasal rumah tu. Boleh settle tapi mungkin kena bear monthly loan...So aku kena usahakan and belajar sebab memang aku tak tahu apa-apa pasal buat tuntutan LAD ni

Rezeki Allah bagi: Tuntutan LAD

Aku daripada tak tahu apa-apa langsung pasal LAD, kena belajar and usahakan untuk buat tuntutan aku. Alhamdulillah ada hamba-hamba Allah yang sukarela sharing kepada semua. I was amazed with their willingness to help others. Semoga Allah rahmati mereka dan luaskan rezeki mereka di atas pengorbanan masa mereka.

Alhamdulillah, tuntutan aku diluluskan dan dapat membayar separuh daripada RM88k tu. Bakinya aku bayar bulan-bulan kepada adik-adik aku untuk 1 1/2 tahun dari Jan 2020 hingga Jun 2021. Last payment was in July 2021 bayar baki masing-masing sekaligus. Urusan pindahmilik pun dah selesai Dec 2019.

Tiada 'kebetulan', bukan 'nak dijadikan cerita'

Aku memang tak sangka dapat juga aku selesaikan hal rumah pusaka tu. Aku rasa sama macam yang Teri rasa. Allah SWT yang beri jalan, Allah SWT yang bagi ilham. Tiada apa yang kebetulan sebenarnya, tiada 'nak dijadikan cerita'. Benda berlaku mesti ada sebabnya.

Sama lah bila kita diberi ujian....benda yang kita tak suka adalah ujian dari Allah SWT untuk test kesabaran dan ketakwaan kita kepadaNya. Tapi Allah SWT bagi ujian bukan suka-suka. Kalo kita sabar dan fikir positif, in sha Allah ada kebaikan disebaliknya. Allah Maha Penyayang....

Teringat juga ayat adik aku 'menda-menda camni Allah SWT dah tulis dah. Kita buat macam mana pun akan jadi macam tu juga. Kenapa kita nak pikir yang bukan-bukan, nak mengelak sedangkan memang Allah SWT dah tulis camtu...follow the flow je la' Yes, follow with tawakkal, usaha dan yakin semuanya adalah ujian daripada Allah SWT supaya kita sedar dan perbaiki diri dan lebih dekat kepadaNya.

No comments:

Post a Comment