Tuesday, January 11, 2022

Adakah beli emas itu satu investment?

 Ya, kalo ko start awal dan beli waktu murah. Kumpul banyak and jual bila harga cantik....

Aku sedang berkira-kira nak beli barang kemas i.e emas. Kononnya untuk long term investment. Aku berangan setiap 1 barang kemas yang aku beli, aku simpan untuk tujuan tertentu e.g untuk belanja kenduri anak nak kahwin (tak tahu la berapa tinggi harga belanja nanti). Kumpul-kumpul emas tu nanti, boleh pajak and dapat cash.

Aku pun survey sejarah harga emas. Harini harga dalam RM145 per gram. Harga emas pernah naik sampai RM273 in Aug 2020. Aku tak perasan pun...Hari ni jangkaan harga emas boleh naik sampai RM300 per gram in 2022. Ntah ya ntah tidak sebab aku tengok jangkaan yang sebelum ni masih jauh daripada kejadian sebenar.

So aku mula la tawar hati nak beli emas sebab expectation aku tinggi. Bila tengok, kalo kita simpan lama sehingga 20 tahun, baru la berbaloi and untung. Umur aku dah 47 tahun. Baru la rasa menyesal kenapa tak beli emas awal-awal (tapi dulu pun bukan ada duit sangat...) Harga emas ni taklah naik meninggi sentiasa. Dia naik slow-slow....tapi tetap menaik, sama je macam menda-menda lain.

So aku kena tukar ayat aku, bukan 'beli emas untuk investment'.....Tukar jadi 'beli emas sebab at least emas boleh jual balik, dapat cash daripada beli menda yang merapik meraban cam handbag yang lama-lama, rosak jugak'......

Ke aku patut simpan duit tu beli saham/trading?

No comments:

Post a Comment