Thursday, January 13, 2022

Managing time and productivity

Minggu depan aku dah start masuk office untuk 3 hari, yang 2 hari lagi boleh kerja dari mana-mana. Anak-anak dah start belajar minggu ni, dah kena pegi sekolah tapi bergilir. Kalau aku tak buat planning, memang kelam kabut, memang tak dapat nak masak untuk anak-anak, tak dapat exercise for weight management, tak dapat mengaji, tak dapat belajar pasal saham/trading. Bayangkan anak-anak akan ada di rumah untuk seminggu bila dioghang PdPR so selain breakfast, kena masak untuk tengahari juga. Tak macam sebelum ni, tak perlu masak sbb Kasyif and Lutfi tak balik rumah untuk tengahari, so memang tengahari takda orang kat rumah.

Planning aku macam ni:

Untuk hari yang aku pegi office (Isnin/Selasa/Rabu)

4.00 - 4.30: Tahajjud dan mengaji 5 mukasurat

4.30 - 6.00: Cook breakfast and lunch (1 1/2 hours)

6.00 - 7.00: Solat Subuh, mandi, pegi kerja

7.00 - 8.00: Travel to office

Time spent at home in the morning = 3 hrs

Office hours = Masuk pukul 8.00. 9 hrs including lunch. Balik pukul 5.00

Travelling time = 2 hrs pergi balik

3 hari ni aku tak sempat nak exercise, mengaji pun target 5 mukasurat. Lagi 5 mukasurat, target baca kat office. In terms of exercise, I take this as rest days, exercise bila aku WFH

Untuk hari yang aku WFH (Khamis/Jumaat)

4.00 - 5.00: Tahajjud dan mengaji 10 mukasurat

5.00 - 5.40: Exercise

5.45 - 8.30: Solat Subuh, cook breakfast and lunch (2 3/4 hours!)

8.30 - 9.00: Mandi, prep masuk kerja

Time spent at home in the morning = 4.30 hrs

Office hours = Masuk pukul 9.00. 9 hrs including lunch. Habis kerja pukul 6.00

Travelling time = none

Kalo WFH takla pack sangat, jimat masa kat travelling. Tu yang boleh masak sampai kul 8.30 am

Macam mana pun, kena masak lunch sebab Kasyif memang ada kat rumah sebab dia sekolah menengah petang. Tengok la camna, harap menjadi...

No comments:

Post a Comment