Thursday, January 13, 2022

Weight loss: Break it down

 Sebelum ni kononnya aku tak nak stress tracking my weight management progress. Masalah aku, bila rilek sangat nanti in the end ke laut jugak. So aku memang kena track or else tak ke mana.

If aku target to lose to 60kg, I need to lose 15kg. Since I'm giving myself a year thus that's roughly about 1.25kg kg per month. Seems doable right...

Join family Challenge

Aku pun semangat nak join Challenge yg family aku ada buat. Target dia until Apr sbb May tu dah raya. Aku target dulu 2.5kg per month untuk 4 bulan sebab kita tak tahu apa akan jadi bulan Raya dan seterusnya...haha!

What's the difference this time

1. Makan

Aku memang dah buat macam-macam for my weight management. Diet pun dah try Herbalife, high protein, Atkins, Keto and intermittent fasting. In the end tak berjaya stick to it. Kita jenis suka makan semua menda, payah la sikit. One good thing, aku suka makan sayur. Cuma portion carbo selalu lebih dari sayur kuang3x. So target aku cuba fokus kat portion...makan, boleh makan tapi jaga portion

Just for the record, I was around 68kg in 2019-2020. Aku tak makan dinner dan kurangkan nasi. That's why boleh maintain. Bila aku start seronok makan nasi and dinner, pastu sedap makan ayam goreng singgit....mana la tak naik. Masa tu aku target fat loss, bukan weight loss.

Now aku target  fat loss reduction with calorie deficit.

2. Aktiviti dan steps

Aku kena start belajar about training zones, max heart rate to maximize fat burning.

Need to record my physical activities since I want it to be a habit/routine macam aku record buat yoga dulu. It's about moving your body instead of duduk saja. Buat house chores pun boleh kira...banyak steps jugak kalo aku bersihkan rumah.

My target is 150 min body moving per week which is roughly 4 x 40 min session per week. Aku plan 2 hari WFH tu exercise 40 min each day. Sabtu/Ahad buat yoga and jalan kat denai. Boleh cover mana-mana hari asalkan cukup 150 min per week. 

Target steps 10k per day agak tinggi sebenarnya dengan lifestyle aku ni yang asyik duduk je. From the 40 min exercise aku boleh dapat dalam 2,500-3,500 saja. Kalo pegi opis aku tengok dalam 1,000 lebih saja.

Aku dah kira kalo aku jalan dalam 1 jam dapat dalam 8,000 steps. Aritu aku dah kira bila jalan kat denai Sg Langat yg panjangnya dalam 2km dan aku amik masa dalam 1/2 jam dapat 4,000 steps. Pergi balik dapat 8,000.

So maybe aku target 4,000-5,000 steps sehari dulu. Sebab kat opis tak banyak jalan, kalo aku exercise pun dapat dalam 3-4k....

3. Tracking

So this is my way of recording, my strategy for a year. Hope I'll establish a routine and able to stick it. Or able to adjust when changes come but maintain the overall goal and target (healthy living by moving more and conscious eating without the need for restriction).

Need to track every day to ensure commitment

Sayangi tubuh anda dengan menjaganya dengan baik. Syukuri nikmat yg Allah berikan ini..Jaga means jaga makan dan kesihatan.


No comments:

Post a Comment