Tuesday, January 25, 2022

Salur air tersumbat

 Aku berjaya menyelesaikan masalah salur air tersumbat di rumah aku! Yeay!

Salur yang aku maksudkan ni berada kat dapur aku. Actually tu salur untuk washing machine and contractor sambungkan sinki dapur sekali. Salur water filter pun keluar ikut situ tapi aku rasa water filter takda affect apa-apa sangat.

Masalah berlaku dah lama tapi selalu mintak tolong suami settlekan...dia akan godak kot salur air tu pastu macam dah ok. Then tak lama dalam 6 bulan kot, jadi balik...air akan melimpah so kawasan washing machine tu akan banjir. Sib baik dekat dengan pintu belakang. So aku scrape air banjir tu guna scraper cermin keluar ikut pintu belakang tu.

Mula-mula berlaku tu dia jarang-jarang la...pastu tahun ni la yang kerap.

Beberapa solution

Aku pernah tanya mak aku pastu dia suggest guna serbuk untuk sinki yang jual kat Cosway sebab dia pernah guna and effective. Mak aku kata nanti keluar ketulan dari salur....agaknya ketulan lemak atau minyak.

Sebelum ni aku ada beli cam liquid kat Mr DIY or kedai hardware and tuang kat salur tu. Masa tu berkesan la pastu jadi balik. Tapi aku ada terbaca jangan selalu guna liquid tu sebab dia some sort like acid. Nanti akan affect material salur tu. So aku pun takut jugak nak guna banyak-banyak.

Husband aku pun pernah guna soda bicarbonat and air panas. Sama jugak, masa tu berkesan lah tapi tak lama.

Aku ada beli kat Cosway 6 botol serbuk tu. Masa mula-mula, memang sekali guna aku abiskan 1 botol. Mak aku kata kena buat selalu so masa yang rajin tu aku memang buat at least 2-3 seminggu (tapi sikit-sikit, bukan tuang 1 botol sekali gus). Masa tu effective la...aku pun happy. Ni citer bulan Disember aritu

Macam nak give up

Tapi pagi tadi air melimpah lagi! Memang dah give up dah sebab tak tau dah nak buat apa...nak mintak husband aku panggil plumber je. Pastu aritu husband aku kata ke nak tebuk lubang kat dinding, bagi air tu keluar terus ikut dinding ke belakang. 

Pagi tadi, mula-mula tu memang menyirap darah. Aku nak biarkan je air tu, malas nak scrape...tapi aku buat juga. Aku alihkan ke depan recycle bin and trolley yang aku letak celah tu ke depan. Dalam hati, sabar je la...buat je la apa yang patut. Kalo banjir, scrape. Pasrah dah...

Ketulan lemak

Tapi memang pagi tadi, bunyi salur tu dah kronik cam kuat sikit dari biasa. Aku test bukak air from sinki dapur nak tengok air kat salur tu naik sampai mana and banjir tak. Sekali tu, air dia nampak kuning-kuning kotor gitu, sikit lagi nak melimpah ke lantai. Eh! Nape air dia kuning ek? Sebelum ni airnya taklah kotor sebab air bilas baju. Aku ada nampak jugak benda kuning terapung-apung (mcm najis terapung kat toilet pulak!) Yucks!

Masa tu washing machine tengah mode 'rinse' dan kejap lagi akan keluarkan air bilasan yang terakhir. Kalo aku tak korek salur tu, memang air kuning tu akan melimpah ke lantai! Adoii! Lagi payah nanti! So aku cepat-cepat cari kayu kat luar. Alhamdulillah ada and aku cepat-cepat godak salur tu, nak cari menda yang terapung tadi. Sebab aku baru teringat, mak aku pernah kata nanti keluar ketulan lemak, aku agak menda kuning tu la ketulan lemak and dah keluar dari salur sinki dapur tu. 

Aku takda geli dah sebab tahu ketulan tu datang dari bahan yang aku masak juga. Aku godak, cari and angkat ketulan daripada salur tu dengan tangan. Tak sempat nak cari sarung tangan sebab jap lagi air daripada washing machine akan keluar....

Bila aku dah keluarkan benda kuning tu, barulah paras air dah tak naik dah ke aras lantai. Laju je air daripada washing machine tu turun. Ya Allah! Lega rasa tak terhingga! Aku berjaya!



Maintenance

Lepas ni kena rajin letak serbuk pipe Cosway tu supaya ketulan tu tak besar sangat and menyumbatkan salur air tu. Aku plan nak letak seminggu sekali

Pengajaran

Ya Allah! Apakah pengajaran yang Kau cuba nak tunjukkan Ya Allah? Adakah kesabaran dalam kesusahan? Jangan berhenti berharap kepadaMu? Lakukan apa yang aku mampu dah tawakal kepadaMu? Jangan mengeluh?

Aku amat bersyukur Ya Allah! Sesungguhnya urusan dunia adalah milikMu dan aku tak mampu menanganinya tanpa pertolongan daripadaMu...


No comments:

Post a Comment