Thursday, December 26, 2019

Kemas rumah

Semalam cuti Christmas, sempat jugak aku kemas rak buku kat ruang tamu. Lama dah aku nak buat. Lepas balik KOREA, aku memang nak kemas rumah. Berhabuknya alahai!...Aku buat sikit-sikit dari hari Isnin. Asalnya aku rasa tak best tengok ruang tamu aku. Kerusi Fella tu dah out of shape, sofa cover IKEA dah lusuh, barang bersepah, not a good sight at all. Memula tu aku plan nak beli itu ini tapi bila tengok rumah aku, barang dah banyak sebenarnya. Better aku sort barang aku dulu macam buku, baju and toys. Dah sort barang, reimagine the purpose of existing furniture. Boleh relocate saja... tapi aku memang nak update langsir dengan sofa. Pastu nak beli katil!!!!

Dua hari sebelum, anak-anak dah sort buku memasing. Aku suh asingkan mana yang nak buang, nak derma, nak simpan. So semalam, aku all out. Kuarkan non school books from Billyand lap shelf. Berabuknya Ya Allah! Aku teringatkan bibik... patutla dia rasa dia dah tak larat kerja. Aku rasa rumah aku takda lah susah sangat nak jaga tapi sebenarnya bibik Lasmi memang buat kerja dia termasuk lap all the shelves. Aku tak nampak sebab dia buat masa orang pegi keje, pegi sekolah. Aku tahu sebab rumah aku habuk tak nampak pun masa bibik ada. Dulu aku rajin membeli, tak perasan nak rumah lawa, kena sentiasa maintain kebersihan. Dulu kan bibik ada nak bersihkan rumah. Terima kasih bibik sebab ajar aku apa makna BERSIH. Habuk kena lap ya!

Dari pukul 5.30 pagi aku mengemas sampai husband aku tolong pukul 11.00 pagi. Then mintak tolong anak dara aku vacum sebab aku nak naik mandi. Masa tu dah pukul 2.00 petang. Aku rasa penat lepas mandi, aku amik quick nap.

Alhamdulillah, mana-mana yang tak pakai dah kuarkan. Beri ruang untuk Kasyif dan Lutfi pula. Irdina pun dah tak sekolah menengah, boleh la kuarkan buku-buku dia.

Somehow aku rasa puas sebab berjaya clearkan Billy tu. Next task? Bawah tangga atau toys?

Baru teringat, ada cat lebih masa cat kat tingkat atas tahun 2018. Boleh la retouch balik cat kat ruang tamu.

Pastu kalo aku nak tukar sofa, langsir... aku nak buat konsep apa?


No comments:

Post a Comment