Tuesday, December 24, 2019

KOREA: OOTD

Tak nak spend banyak-banyak on baju sebab bukan selalu pakai pun...tapi memang dah travel in winter, nak tak nak...memang kena spend beli baju winter....

Bundle
Kebetulan ada Jalan Jalan Japan kat Centre Point Seremban. Sebelum confirm pegi Korea aku memang ada usha tapi tak tengok la baju winter, dok tengok beg and kasut kot-kot jumpa yang branded. Bila dah beli tiket bulan Jun, aku terus survey coat winter. Pergi beberapa trip jugak la, everytime visit Kakak mesti singgah. 1st thing aku cari winter coat dulu untuk anak-anak sebab aku punya tak jumpa. Dapat coat untuk kakak ngan Lutfi. Harga antara RM20-RM30 sahaja tapi design OK. Kakak dapat parka Uniqlo warna coklat. Pastu grab dua mafla harga RM1. Rugi tak amik banyak-banyak sebab tak terpikir nak belikan untuk mak ngan aunty. Until now tak jumpa dah bargain camtu....

Next trip, cari baju Lutfi pulak sebab banyak pilihan. Lutfi dapat Heattech inner, long sleeve T-Shirt ngan pullover. Range harga RM3-RM5. Aku pun jumpa la coat untuk aku. Tak beli yang parka sebab kaler terang benderang tak ada. Tapi jumpa wool coat yang aku rasa best sangat. Made from 100% wool and ringan. Dulu masa zaman belajar tak termampu nak beli wool coat. Aku confident coat tu boleh maintain haba. Harga pun RM20 saja, I just couldn't resist it! Aku pikir nanti kalo nak pakai parka, tukar-tukar la ngan anak dara aku.

Jasmin and Kasyif punya tak beli kat JJJ. Jasmin dapat purple parka, beli from my colleague (RM50 untuk 2 item!) while Kasyif punya paling mahal RM50 tapi dapat brand Kangol, beli kat Bundle Preloved Bukit Jalil lepas kenduri Mia 31 Aug aritu.

Pastu aku ada la beli cardigan kat Sasuke Bangi, 1 untuk aku (RM15) and 2 untuk mak (RM20 each).

Selalu pening kalo nak beli untuk Kasyif sebab badan dia besar. End up beli seluar dia kat Save & Save Preloved Outlet. Beli saiz dewasa pinggang 32 pastu antar potong. Ada offer amik 2 fleece checked shirt harga RM19 saja tapi dapat 1 jek sbb yang lain saiz terlalu besar untuk Kasyif. Then cari kat Samurai Seksyen 8. Kasyif dapat pullover ala design askar 1 (RM11.90), zipped fleece purple (RM17) and kelabu (RM25.20). Harga lepas tolak diskaun 10%-15%.

Last sekali bundle yang aku pegi is JBR Bundle kat Sri Damansara. Besar gila tempat dia. Nasib baik banyak menda dah beli. So aku fokus jek apa yang aku patut beli. Niat nak cari winter skirt and kasut for the kids. Dapat la 2 skirt (RM5 each), 4 muffles (RM5 each), kasut Kasyif (RM80) and Lutfi (RM60) plus 3 tops for Kasyif (RM30). Total RM180 sumenya yang aku rasa kalo beli baru mau harga cecah RM1,000. Truly a bargain!

OK ke baju bundle?
Balik rumah, baju-baju yang beli ni, aku celup-celup dalam air + softener bagi wangi sikit. Bila dah basuh, elok je nampak cam baru! Ahaks!

Aku rasa OK je beli bundle tapi kalo boleh belilah kat bundle yang properly gantung and simpan items dioghang kalo malas nak basuh, tak yah pegi bundle yang main letak atas lantai jek.

Bundle sekarang tak macam dulu. Condition memang tip top kalau bundle yang proper. Bundle sekarang pun from developed countries macam Japan and US. I guess depa banyak duit, baju pun pakai 2-3 kali pastu tukar baru. Brand pun memang dari sana so mestilah murah daripada beli brand dia kat sini. Material memang superior. Untuk winter clothes memang aku cari yang wool saja sebab baru la berbaloi beli bundle.

Ada orang geli pakai baju yang orang dah pakai. Aku OK ja sebab biasalah, macam kita pinjam baju orang...

No comments:

Post a Comment