Sunday, December 29, 2019

Mata

Company aku dah start bagi claim untuk optical. Aku pun ingat nak utilize the benefit untuk buat cermin mata baru. Cermin mata yang sekarang ni, dah tak elok kantanya. Ya lah, aku rasa dalam 10 tahun ada kot. Dulu buat kat Menara Optometry Seksyen 8. Seingat aku dalam RM800-900. Bingkai plastik Guess + kanta multi-coated yang biasa saja. Sekarang kanta tu dah tak elok coating dia. Rasa last 2 years aku ada macam nak tukar, tapi masa tu belum ada benefit untuk optical, so aku tangguh dulu. Bila pakai duit sendiri ni aku rasa RM 1k tu mahal la....

Aku selalu pakai contact lense sebenarnya. Plannya siang pakai contact lense, malam pakai spec. Tapi dah jadi pakai contact lense sampai nak tido. Jarang sangat pakai cermin mata. So untuk renew stock contact lense, aku try pegi Menara Optometry kat Seksyen 7 atas sebab-sebab nak tukar angin, kedai lagi besar, kawan pernah pegi situ.

So tadi aku gagahkan jugak pegi untuk utilize benefit tahun ni (2019). Bila buat pemeriksaan mata, ada satu test baru yang aku tak pernah experience sebelum ni. Dia test nak tengok kot-kot ada side effect from wearing contact lense. Ya la, aku start pakai contact lense masa aku kat UK dulu masa buat A level. So dah 24 tahun aku pakai contact lense. Sekali dia detect ada a few side effects:

  1. Bulu mata berkelemumur
  2. Kapilari darah dah start masuk ke mata
  3. Ada allergic reaction kat kelompak mata
  4. Duct bawah mata ada yang tersumbat

Fuh! Ada a few jugak la....memula aku seram jugak dengar apa yang dia cakap. Pastu dia rekomen aku pakai daily contact lense. Aku ikut je sebab dah takut dengar result test tu. Kalo daily contact lense harga dia RM120 sekotak (since power aku lain-lain kiri kanan, aku kena beli 2 kotak jadi RM240). Tahan untuk 1 bulan. Meaning kalo aku pakai daily contact lense saja setahun aku kena spend RM2,880! Compared to contact lense yang monthly punya, aku spend RM300 saja tapi tu sebab aku mengelat pakai yang 1 bulan punya, jadi 2 bulan.

Aku rasa sebab tu (pakai long hours, extend dari 1 bulan ke 2 bulan), side effect No. 2 hingga 4 terjadi. Yang No. 2 tu sebab aku pakai more than 8 hours everyday. Sebab contact lense menghalang oksigen masuk, so bila pakai lebih masa, contact lense tu takleh supply oksigen dah dan terbentuklah kapilari darah semata-mata nak beri oksigen kepada mata.

Memula pikir, jenuh aku nak spend on contact lense tapi bila pikir-pikir balik, boleh je aku pakai yang monthly punya TAPI kena ikut prescription contact lense tu la, jangan mengelat.... Then alternate dengan cermin mata sebab mata pun perlu rehat dari contact lense.

So plan aku, next time aku beli monthly punya yg boleh pakai 18 hours untuk supply 6 bulan (RM360). beli lah daily punya untuk supply 2 bulan (RM480). The rest pandai-pandai la aku alternate dengan spec.

Type Jul Aug Sep Oct Nov Dec Total
Contacts 10 10 10 10 10 10 60
Spec 20 20 20 20 20 20 120
Total days 30 30 30 30 30 30 180

Yang penting, aku tak boleh pakai lama-lama dah. Hopefully dengan spec mata baru, aku akan stick pakai spec mata. Nanti cari lah daily lense yang murah sikit kat  Cyberjaya. tapi sebenarnya mata aku tu berkelemumur, allergic reaction tu sebab aku pakai eyeliner dan tak cuci muka. Pastu aritu ada pakai Innisfree punya roll ball sampai masuk kat mata...maybe bukan sebab pemakaian contact lense lebih sebulan kot (punya la nak jimat tak nak beli 1 year monthly lense supply!) So aku rasa boleh je aku continue beli monthly supply CUMA jangan pakai lama-lama....

No comments:

Post a Comment