Sunday, April 5, 2020

Movement Control Order Day 19

Dah masuk hari ke 19. So far I'm enjoying this PKP thingy. Kerja tetap kerja, tapi best sebab tak payah mengadap boss. Aku enjoy memasak sebab bukan aku yang pegi kedai beli barang so takda la penat sangat. Pastu dapat masak menda yang dah lama tak masak dan menda yang tak pernah masak!

Peria
Suami beli peria, dia ingatkan tu petola! Berpeluh jugak pikir camna nak masak sebab peria pahit kan. Serious tak tahu cara nak masak. Tapi ghupanya quite simple, cuma kena rendam air garam sekurang-kurangnya 30 min. Boleh goreng rangup atau buat masak telur. Hari tu buat masak telur, boleh tahan! Ada separuh lagi yg mentah, nanti aku nak pairkan dengan Ayam Tandoori.

Agar-agar Santan
Dulu masa ada bibik, aku rajin juga buat agar-agar. Pastu lama dah tak buat sebab guna gula kan (aku pantang gula sebagai langkah mengawal berat badan). Then ada terjumpa agar-agar tali dalam dry cabinet. Ni mesti adik ipar aku beli (tapi tak buat-buat). Aku kuatkan semangat untuk buat sebab sayangkan agar-agar tu nanti dah expire. Kali ni aku buat Agar-agar Santan guna gula melaka. Sebelum ni aku buat yang kaler hijau (kononnya perisa Pandan). Ni sebab ada gula melaka yg adik ipar aku beli jugak tapi tak pakai-pakai, aku decide nak guna gula melaka tu. Same reason, takut terbuang. Alhamdulillah, menjadi dan tak manis sangat (aku takut manis sebab guna 1 ketul gula melaka kot1)

Nasi Daging
Ni pun sebab adik ipar aku beli set Nasi Dagang dulu tapi tak buat-buat. Sebenarnya dah expired tapi serius aku sayangkan beras dalam set tu. Beras mahal kot. Glad I made it because now I know Al Manar set boleh repeat beli. Senang jugak kerja and people will definitely be impressed. Yang penting, main ingredient that is tulang/daging lembu & beef stock dah buat siap-siap. Husband aku suka sangat terus suh adik ipar aku order lagi set Al Manar tu.

Deep inside, I wish the government will extend the MCO. There are so many things I would like to do and learning tajwid is one of the main ones but I still have not opened my notes yet!

No comments:

Post a Comment