Wednesday, April 22, 2020

Movement Control Order Day 35: Creamy Chicken Mushroom

Park kat sini resepi aku buat Creamy Chicken Mushroom (tapi gambo lupa nak amik). Masak semalam 21 Apr (Selasa). Match dengan salad (letak salmon sikit)

Bahan-bahan

  1. Butter untuk brownkan ayam dalam 2 sudu besar
  2. Ayam cukup untuk 6 beranak makan (potong kecik boleh, potong biasa pun boleh, Kalo potong 4, better masukkan dalam oven later to make sure ayam tu masak. Marinate la sesimplenya. Aku guna readymade garlic salt.
  3. Bawang holland/besar  sebiji + garlic 2-3 biji
  4. Tepung sesudu besar nak bagi pekat jugak
  5. Mushroom segenggam tak kisah jenis apa kot. Semalam sbb yang ada hanya oyster mushroom, aku guna je
  6. Chicken stock dalam 2 cawan
  7. Cooking cream tak sampai sekotak nak bagi pekat dan creamy tu la. Jumlah ikut how creamy you want it to be. Actually apa2 cream pun boleh kecuali ice-cream! Kuang3x
  8. Parsley segenggam nak bagi ada kick.
  9. Kalo ada, kulit lemon sikit untuk potong rasa muak cream
Cara memasak
  • Aku guna kuali Korea (yg tak boleh garing macam wok tu). Buka api slow daripada aku masak biasa. Kita nak brown kat ayam. 
  • Basic recipe dia cam nak buat roux, tapi start dengan brownkan ayam dulu dalam butter.
  • Pastu bila dah brown, masukkan bawang holland/besar dulu. Dah layu, masukkan garlic pula.
  • Lepas tu aku masukkan tepung untuk memekat kuah nanti. Chicken stock masukkan sikit dulu untuk larutkan tepung. Biar sekejap supaya nanti tak rasa bertepung. 
  • Pastu aku masukkan kulit lemon sikit before masukkan semua stock ayam, then biarkan mendidih sekejap. 
  • Kemudian masukkan cream. Aku guna tak abis pun 1 kotak tu sebab tak nak pekat sangat.
  • Pastu masukkan parsley.

Sebab ayam aku tadi tak cukup brown, aku masukkan pulak dalam oven (top grill) nak bagi nampak cantik.

Alhamdulillah, licin....

No comments:

Post a Comment