Monday, March 28, 2022

Financial Planning

 Weekend was quite busy. Actually productive! Pagi tu aku ada register free class 'Newbie Saham Mastery Online' by Tuan Nizam Malek. Ok jugak sebab memang betul-betul basic, memang praktikal. Ajar cara baca app dengan screener. Pastu dia ada paid online class for RM700. Available for 6 months, belajar ikut masa sendiri. Rasa macam nak amik, cuma belum buat tindakan

That free class start kul 8.30 - 11.30. Aku rasa content dia betul-betul start kul 9.00. Habis lambat, dalam kul 12.45. Aku kat Mat Ayam Kampung Seksyen 7 masa tu, tengah lunch before amik my daughter Jasmin kat SGS, Seremban. Dia balik for good tapi SPM tak abis lagi sebab dia kena COVID haritu.

So after lunch, pegi amik dia. Sampai around 1.30pm. Lepas angkat barang sume, plan nak singgah rumah my brother kat Jasin. Sampai Jasin dalam pukul 3.30pm and kebetulan family my sis in law ada sekali. Aku rasa bertuah/ rezeki aku dapat jumpa mak and ayah dia sebab dah lama tak jumpa. Umur mereka dah masuk 80an, tak secergas dulu....gitu la manusia. Nanti giliran aku pula....Rupanya dioghang ada buat makan-makan, again rezeki kami dapat merasa air tangan mereka. 

Then bertolak ke Batu Pahat pula around 7.00pm. Sampai Batu Pahat dalam pukul 9.30pm. Borak-borak sampai pukul 12.00. Esoknya mak aku ajak settlekan cukai tanah kat Bangunan Gunasama. Pastu beli Nasi Baryani Mat Shah yg femes kat Batu Pahat. Beratur dalam 1 jam juga la, tapi memang takda rezeki nak dapat kambing. Kitoghang memang dah sampai depan kaunter nak order, alih-alih dioghang kata kambing dah abis....Adeh! So kami beli lauk ayam saja 9 bungkus, yang lauk kambing beli kat orang lain.

Pastu pegi Majlis Daerah dekat Dataran Batu Pahat, dapatkan borang untuk update nama pemilik Taman Makmur daripada nama arwah ayah kepada nama aku. Kena ada supporting document tapi tak bawak, so bawa balik borang tu dulu, hantar kemudian. Balik dah pukul 11.30, makan lunch nasi baryani terus sebab aku nak bertolak dalam pukul 2.00 ptg sebab nak jumpa adik aku lagi satu kat Ayer Hitam.

Why tajuk Financial Planning? Sebab main objective nak bantu adik aku yg Ayer Hitam tu pasal kewangan dia. Dia banyak dah buat silap, memandai-mandai, meminjam-minjam, janji manis, terjebak...semua lah...sepatutnya dengan gaji yang dia dapat tu, bulanan dia selesa tapi...hai, ntah la. Nak marah-marah dah tak guna. So aku insist nak jumpa dia, tolong apa yang boleh. Bukan bagi dia duit untuk selesaikan masalah, aku pun tengah berjimat sebab nak bersara awal. Aku bantu dia kirakan perbelanjaan dia guna Excel. Alhamdulillah, dia suh forward Excel tu untuk discuss dengan wife dia. 

These are the things I want to focus on, not my work anymore....help people, help others, help my children, help myself....

And lastly, bertolak balik dari Ayer Hitam dalam pukul 7.00pm, straight nak gi amik Dina kat Sunway. Sampai Sunway dalam pukul 12.00 tengah malam sebab PLUS jem. Dina lepak kat tempat kawan dia kat Sunway lepas balik dari program kat Perak. Kawan dia tu sama-sama pegi Perak.

9 things achieved within the weekend. That was a lot!

No comments:

Post a Comment