Wednesday, March 9, 2022

Review Hutang

 Aku ada lagi 2 hutang:

  • JPA
  • Loan rumah


JPA tu pun aku start lambat. Sekarang bayar bulan-bulan pun sikit RM600. Aku kena up jadi RM1,000 baru boleh langsai by 56.

Aku baru perasan, lama lagi nak abiskan loan rumah tu. Amik umur 42, tenure 31 tahun. Umur aku 73 tahun baru boleh settle? Adoiiiii!

Loan rumah ni yang pening. Tak reti aku nak kira. Dah guna calculator loan yang available. Tapi aku nak tahu apa effect kat loan aku bila aku ada bayar direct kat principal. Tenure berkurang tak? Instalment amount pun dah turun dalam RM140. Turun sebab rate baru ke? Maybe monthly turun tapi tenure tak berkurang...ni yang aku kena find out from the bank. Dah call tadi tapi engaged. Memang kena pegi bank kalau bab-bab camni. Target aku nak pendekkan tenure atau kecikkan monthly payment...


No comments:

Post a Comment