Saturday, March 26, 2022

More about my whys

 Last post yang aku tulis "What if aku still tak happy"  was about aku merajuk sebenarnya. Something happened and I was angry and got sad. Geram pastu sedih. Tu yang berbayang, nanti bila aku berhenti kerja, camna aku nak melepaskan geram aku? Aku kena ingat moment-moment ni supaya aku tak menyesal bila aku berhenti kerja nanti.

Tak menyesal tinggalkan dunia pekerjaan?

Kalau aku deep dive betul-betul, sebenarnya aku ni bukan tak nak kerja.  Aku rasa aku dah tahu game company aku, I know I'm not going anywhere...so why should I stay? Plus aku rasa kiamat dah dekat, aku fikir Allah turunkan situasi COVID 19 ni bersebab, untuk aku fikir balik kehidupan aku. Sebab aku takut aku tergolong dalam kalangan orang yang bila tanda-tanda kiamat dah ada pun masih ingat hal-hal dunia. Aku bayangkan kalau aku tak sedar, aku terus buat macam biasa, pegi keje, aim nak beli itu beli ini....dok perati orang lain buat apa, envy tak tentu pasal dan lupa pasal bekalan akhirat. Takut bila baca cerita-cerita ambang hari kiamat...akan ada orang yang tak sedar! Nauzubillah!

Side hustle

Aku still lagi tak jumpa my side hustle. Haritu dah update Linkedin sikit, belum letak gambar lagi. Aku ada buat calculation jugak on income from dividends. Consolidate all my investment, tengok berapa boleh dapat from dividends. Kalau ikutkan aku kena bertahan hingga aku umur 50 untuk kumpul EPF supaya dividen EPF boleh bagi aku dalam RM3,000 sebulan

Since husband tak expect aku dok goyang kaki saja, aku boleh la buat kerja-keja 'rencam', at least boleh dapat RM1,000 RM2,000 ribu ke as a start. RM500 pun dah cukup baik....haha! Ni yang tak dapat-dapat ni. Aku kena start while I'm working full time. Haritu ingat nak focus kat trading kan. Sekarang ni nak try cari kerja part time la, kerja yang senang-senang. Data entry pun takpa la...

My visual about my life when I quit. The difference 

I control my time

Pagi macam biasa, mengaji, buat breakfast, exercise after 7 am, tak la ada time limit sebab kalo keje dah kena prep nak masuk opis (tak kisah la WFH ke WFO) pukul 9.00. 

Clean the house in small chunks

Dalam schedule aku akan ada allocation untuk house cleaning about 1 hour. Lap habuk, tackle space yang jarang tackle. Harini buat bilik, esok buat toilet, lusa buat porch. Ini memang kelebihan orang duduk rumah. Usually kalo aku bekerja, either aku amik cleaner atau nak lebih puas hati, buat sendiri. Sebab dah biasa tak attend tiap-tiap hari, aku akan buat hari Sabtu dari pagi sampai tengahari dalam 7 jam kot (separuh hari).

Work on my income

Within that 5 'working' days, I still need to work to generate income especially if I want to travel. To be updated. 

Focus on the children

Aku kena ambil berat pasal pelajaran anak-anak. Bagi mereka motivasi, semangat, face challenges etc. Kena ambik tahu homework dah siap ke belum, volunteer kat sekolah dioghang, This activity will be in the afternoon sebab pagi dah mengemas, exercise, memasak, update blog, buat kerja 2-3 jam

Other

Other than that, leisure la. Buat life plan, check investment, gardening maybe, attend to porch yg selama ni aku tak sempat tengok, socialize with neighbours, phone mak, Semua ni aku tak sempat pikir sebelum ni sebab kerja makin lama makin ntah macam-macam. Kekadang baru nak tersedar 'Eh! Dah lama tak call mak!'


No comments:

Post a Comment